Digitaalista viihdesisältöä kulutetaan nyt enemmän kuin koskaan. Parin viime vuosikymmenen kuluessa älypuhelimet, kehittyneet äänentoistojärjestelmät, huippunopeat tietokoneprosessorit ja uudenlaiset teknologiat, kuten tekoäly ja lisätty todellisuus, ovat totaalisesti mullistaneet median ja viihdeteollisuuden. Nykypäivän suomalainen viihdekuluttaja selailee tottuneesti tuttujen kuulumiset Instagramista, lähettelee hauskoja meemejä ja giffejä Whatsappissa, katselee uusimpia elokuvia Netflixistä ja pelaa aikansa kuluksi kasinopelejä netissä. Tässä artikkelissa tutustutaan tarkemmin digitaalisen viihteen eri ilmiöihin ja trendeihin meillä Suomessa. Otamme selvää, millä eri tavoin suomalaiset viettävät nykyään aikaa viihteen parissa.

Tuhannet elokuvat muutaman napsautuksen päässä

Tuleville sukupolville tuntuu varmasti käsittämättömältä ajatukselta, ettei vielä jokin aika sitten elokuvia ja TV-sarjoja pystynyt katsomaan koska tahansa, vaan ainoastaan silloin kun niitä esitettiin televisiossa tai elokuvateattereissa. Nyt melkeinpä jokaisella on voimassa jokin netin suoratoistopalvelun tilaus, jonka myötä sadat tai jopa tuhannet elokuvat ja TV-sarjat ovat muutaman klikkauksen päässä. Myös kuvanlaatu ja äänenlaatu ovat parempia kuin koskaan ennen, joka takaa katsojalle entistäkin upeammat elämykset.

Digitalisoituminen ja tiedon nopea liikkuminen netissä ovat johtaneet myös siihen, että elokuvastudioiden on pakko kehittää uusia liiketoiminnan muotoja pärjätäkseen modernissa yhteiskunnassa. Ennen elokuvanäytöksistä suurimman osan tuloistaan käärineet elokuvantekijät ovat huomanneet, että tulevaisuus on jossain aivan muualla kuin perinteisissä elokuvateattereissa. Onkin havaittavissa, että viihdetarjonta siirtyy yhä voimakkaammin nettiin. Elokuvien esittäminen suoratoistopalveluiden kautta tuskin jää kuitenkaan lopulliseksi ratkaisuksi, vaan tulossa on jotain vieläkin kiinnostavampaa.

Peliteollisuus kasvaa mobiiliteknologian kehittyessä

Myös peliteollisuudessa on harpottu eteenpäin jättiläisen askelin. Teknologian kehittyessä yhä mielikuvituksellisemmat pelitoteutukset ovat mahdollisia, vaikka moni ennustaa tämän olevan vasta kevyttä esimakua tulevasta. Vaikka nettipelit ovat olleet luonteva osa monen arkea jo vuosikausien ajan, saavuttaa niiden entistä suurempi näkyvyys ja mainostaminen mediassa vuosi vuodelta enemmän ihmisiä. Joidenkin arvioiden mukaan pelaaminen jo yksistään viime vuonna kasvoi maailmanlaajuisesti 11 prosentilla sitä edeltäneeseen vuoteen nähden. Vuoden 2021 loppuun mennessä maailmassa jopa 2,7 miljardin ihmisen uskotaan pelaavan pelejä jollain alustalla.

Peliteollisuuden kasvu selittyy ensisijaisesti älypuhelinten yleistymisellä ja mobiilikäyttöön suunniteltujen pelien räjähdysmäisellä kasvulla. Mobiilipelaaminen netissä on mahdollista sovittaa kiireisempäänkin arkeen esimerkiksi työmatkoilla tai lyhyenkin tauon aikana. Mobiiliteknologiaa erinomaisesti hyödyntää esimerkiksi online-kasinoteollisuus. Yhä useampi laadukas nettikasino optimoi pelitarjontansa ja sivustonsa kokonaisuudessaan myös mobiililaitteille — hyvänä esimerkkinä suositut mobiilikasinopelit, kuten Book of Dead, 7 Monkeys ja Buffalo King. On nimittäin arvioitu, että jopa yli puolet kasinopelejä pelaavista suosii nykyään mobiilipelaamista tietokoneella pelaamisen sijaan. Monet pelaajat valitsevatkin pelisivuston, jolla mobiilikäyttäjät on otettu hyvin huomioon.

Itse tuotettava sisältö

Digitaalisessa viihdemaailmassa kellä tahansa on mahdollisuus tuottaa sisältöä. Meiltä jokaiselta löytyy sitä varten riittävän hyvät välineet, jolloin ei tarvita mitään muuta kuin mielikuvitusta toteutuksen suhteen. Elämme aikakaudella, jossa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa julkaisevat Tiktokin ja Youtuben kaltaisissa viihdepalveluissa omaa sisältöään, joka voi olla mitä tahansa aina hassunhauskoista huumorivideoista opetusvideoihin ja oman arjen esittelemiseen. Myös pelien striimaaminen netissä on todella suosittua ja monet katsovatkin mielellään toisten ihmisten pelaamista saadakseen siitä vinkkejä ja ideoita omaan pelaamiseen ja miksei myös vain katselemisen ilosta. Sisällön tuottamisesta on muodostunut monelle myös ammatti, jollaista tuskin kukaan olisi vielä voinut kuvitella parikymmentä vuotta sitten.

Kaikkialle ulottuvat digitaalisen viihteen lonkerot

Tulevaisuutta pohdittaessa kaikki on mahdollista. Digitaalinen viihde on jo nyt levittäytynyt kaikille alustoille ja laitteille. Striimauspalveluiden ja netin pelisivustojen ohessa muun muassa digitaaliset musiikkipalvelut, e-kirjat ja podcastit ovat tukevasti kiinni viihteen maailmassa, mutta viihteen maailmassa on sijaa myös uusille keksinnöille.

Elämme parhaillaan eräänlaista murroskautta, jossa uudet teknologiat mahdollistavat jo paljon sellaisia asioita, joita ei ole vielä kehitettykään. Teknologian kehitys, tekoäly ja virtuaaliteollisuus ovat jo saapuneet keskuuteemme, ja nyt eri tahoilla käydään kovaa kilpajuoksua sen suhteen, kuinka niistä saadaan mahdollisimman paljon irti.

By Osinkko

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.