Kanta-asiakas- ja palkinto-ohjelmat — paljonko niistä on todellisuudessa hyötyä?

Lähes jokaiselta meiltä löytyy lompakosta henkilöllisyystodistuksen ja maksukorttien lisäksi yksi tai useampi kanta-asiakaskortti. Erilaisten kanta-asiakas- ja palkinto-ohjelmien määrä on noussut kohisten kuluneen vuosikymmenen aikana ja se myös näkyy — nyt käytännössä jokainen ruokakauppa- ja ravintolaketju, apteekki, lentoyhtiö, hotelli ja pankki tarjoaa jonkinlaisen kanta-asiakasohjelman asiakkaidensa palkitsemiseksi. Uskollisuusohjelmien periaate on varsin yksinkertainen: yritys haluaa kannustaa asiakasta asioimaan juuri sen kanssa ja ostamaan mahdollisimman paljon juuri sen tuotteita tai palveluita, josta se palkitsee erilaisin palkinnoin ja kannustimin. Kyse on yrityksen kannalta asiakkaiden sitouttamisesta, mutta asiakkaiden näkökulmasta järjestely voi tuottaa oikein käytettynä konkreettisesti rahanarvoisia etuja.

Joka kerta kun asioit ruokakaupassa ja skannaat kanta-asiakaskorttisi tai syötät verkkosivustolla asiakasnumerosi, kerrytät asiakastilillesi pisteitä, jotka voi ohjelmasta riippuen muuntaa esimerkiksi etuseteleiksi, erikoistarjouksiksi tai joissain tapauksissa riihikuivaksi käteiseksi. Vaikka kanta-asiakkuuksien hankkiminen onkin helppoa, ei niihin pidä rekisteröityä turhaan, ellei tiedä jo etukäteen voivansa realistisesti hyötyä niistä. Kuluttajan kannattaakin liittyessään nähdä sen verran vaivaa, että on perillä siitä, mitä etuja tarjottava kanta-asiakkuus tuo mukanaan. Usein onkin järkevää liittyä esimerkiksi useimmiten käyttämänsä lähikaupan kanta-asiakasohjelmaan ja pyrkiä keskittämään ostoksensa sinne saadakseen asiakkuudesta mahdollisimman paljon irti. Vastaavasti paljon tietyllä nettisivustolla asioivan on järkevää keskittää ostoksensa kyseiselle sivustolle, mikäli siitä on mahdollista hyötyä rahallisesti.

Kanta-asiakasohjelmia laidasta laitaan

Kanta-asiakkuuden ympärille rakennettava kokonaisuus hyödyntää tyypillisesti yrityksen ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta ja sisältää usein pelillisiä elementtejä sekä mainos- ja markkinointitaktiikoita, joiden avulla asiakkaan ja yrityksen välistä sidettä voidaan vahvistaa. Kanta-asiakasohjelmista on olemassa useita eri tyyppisiä ratkaisuja eri tilanteisiin sopiviksi.

Taso-ohjelmat

Eräs tehokas keino palkita asiakkaita asiakkuudesta on ottaa käyttöön taso-ohjelma, jossa yhä korkeammille tasoille nouseminen tarjoaa käyttöön entistä parempia etuja. Taso-ohjelma innostaa asiakkaita paitsi liittymään asiakkaaksi, myös keskittämään asiointinsa juuri kyseiseen myymälään tai verkkosivustoon. Taso-ohjelmaan liittyvät nimensä mukaisesti olennaisena osana erilaiset palkintotasot, joilla pysyminen edellyttää riittävän tiheää asiointia. Tyypillinen esimerkki taso-ohjelmasta on Finnair Plus -ohjelman tyyppinen kanta-asiakasohjelma, jossa korkeammille tasoille pääseminen tarkoittaa muun muassa ilmaista istumapaikkavalintaa tai pääsyä VIP-loungeen lentokentällä. Myös viime aikoina suureen suosioon nousseilla nettikasinoilla taso-ohjelmat erilaisilla pelillistetyillä elementeillä ovat hyvin tyypillisiä. Pelaaja voi tietyn rahamäärän sivustolla kierrätettyään nousta korkeammalle VIP-tasolle, joka avaa käyttöön uudenlaisia etuja, joihin lukeutuvat esimerkiksi ilmaiskierrokset, nopeat kotiutukset tai ylimääräiset bonustarjoukset. Rahansiirto onnistuu jopa muutamassa minuutissa, kun kyseessä on kasino ilman rekisteröitymistä ja tunnistautuminen tapahtuu turvallisesti pankkitunnuksilla.

Pisteohjelmat

Kaikkein yksinkertaisin ja yleisin kanta-asiakkuuden muoto ovat erilaiset pisteohjelmat, jotka ovat taso-ohjelmia vieläkin simppelimpi palkitsemisen muoto. Niiden toimintaperiaate pohjautuu yhteen selkeään periaatteeseen: kuluta lisää, niin saat lisää. Joka kerta kun asiakas suorittaa ostoksen kaupassa tai verkkosivustolla, hän kartuttaa pistetiliään suhteessa ostoksen arvoon. Palkintopisteet voidaan muuntaa jonkinlaiseksi palkinnoksi, oli kyseessä sitten alennus tai jokin muu houkutteleva etu. Pisteohjelmat ovat hyväksi havaittu keino muun muassa matkailualalla — monet hotellit ja matkojen varauspalvelut netissä hyödyntävät tätä kanta-asiakkuusmallia ja se tuntuu motivoivan myös asiakkaita. Pisteohjelmat ovat myös tuttu ilmiö bensa-asemilta.

Maksulliset VIP-jäsenyydet

Tietyissä tilanteissa kyseeseen voi tulla myös maksullinen VIP-klubijäsenyys, jossa asiakas maksaa esimerkiksi vuosi- tai kuukausimaksun etuoikeudesta hyödyntää tiettyjä palveluita, alennuksia tai muita etuja. Vaikka jäsenyydestä maksaminen saattaa tuntua turhalta, voi sen avulla joissain tilanteissa säästää arjessa merkittäviäkin rahasummia. Maksullisen VIP-jäsenyyden juju piilee siinä, että sen tarjoamat edut ovat ainoastaan maksavien jäsenten ulottuvilla. Eräs tyypillinen esimerkki tästä on CityShoppari, jossa asiakas voi ostaa itselleen jäsenyyden vuodeksi kerrallaan ja saada jäsenetuja tuhansista yrityksistä eri puolilla Suomea.

Kuten näkyy, on kanta-asiakkuusohjelmia tarjolla hyvin monenlaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin. Kuluttajan ei missään nimessä kannata tyrmätä niitä täysin, mutta jotta eduista saisi mahdollisimman paljon irti, on niiden toimintaperiaatteisiin syytä syventyä ennen ohjelmaan mukaan lähtemistä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top