Mobiilipelimarkkinat houkuttelevat yhä sijoittajia — miksi?

Mobiilipelimarkkinat ovat olleet sijoitusalalla kuuma puheenaihe jo useiden vuosien ajan. Seuraavista menestyspeleistä sekä uusista peleissä hyödynnettävistä teknologioista käydään jatkuvaa keskustelua. On toki haastavaa arvioida, mitkä pelit nousevat markkinoilla globaaleiksi hittipeleiksi, mutta yleisesti ottaen mobiilipeleihin kohdistuu juuri nyt korkeita odotuksia. Usein peliteollisuuteen sijoitetaan mielellään hajautetusti siten, että sijoituskohteiden joukosta löytyy useampia pelialan ja elektronisen urheilun osakkeita.

Viime vuonna sijoittajien kiinnostus sektoria kohtaan ei todellakaan laantunut — päinvastoin. Sekä varsinaiset mobiilipelit että niiden taustalla vaikuttava peliteknologia vetivät puoleensa sijoittajia sankoin joukoin. Sijoittajien lisäksi myös eri maiden hallitukset ovat vihdoin käsittäneet peliteollisuuteen kätkeytyvän valtavan potentiaalin — esimerkiksi Ranska ja Yhdistynyt kuningaskunta ovat varanneet budjeteissaan erikseen varoja peliteollisuuden sekä alan osaamisen kehittämiseen.

Mitä peliyhtiöihin tulee, nähtiin vuoden 2019 aikana useita mielenkiintoisia muutoksia yrityskauppojen muodossa — esimerkkeinä tästä mainittakoon Ubisoft, joka osti Green Panda Gamesin, sekä Supercellin suurimmaksi osakeomistajaksi noussut kiinalainen teknologiajätti Tencent.

Striimaaminen ja pelitilaukset pinnalla

5G-verkon yleistyminen edistää ikään mobiilipelialan kehittymistä ja tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia on demand- sekä pilvipelaamiseen. Striimaaminen mahdollistaa pelien pelaamisen verkossa ilman turhia latauksia. Erityisen onnistuneesti striimausteknologia on otettu käyttöön nettikasinoilla. Esimerkiksi Casino Planet on uusi kasinosivusto, jonka sisältö on optimoitu täysin myös mobiilikäyttöön. Se tarjoaa pelaajille mielenkiintoisen live-kasinoympäristön, jossa pelaajat pääsevät pelaamaan kasinon suosituimpia pöytäpelejä striimin välityksellä ihka oikean jakajan seurassa. Elämys muistuttaa erehdyttävästi autenttista kasinoympäristöä.

Tärkeintä nykypelaajille on mahdollisuus päästä pelien pariin välittömästi sekä pelata lyhyissä ajanjaksoissa muun tekemisen lomassa. Joidenkin arvioiden mukaan vain muutama prosentti mobiilipelaajista on valmis maksamaan pelin sisällä myytävistä tuotteista. Tällä hetkellä suurin tuottopotentiaali liittyykin tietyksi määräajaksi tilattaviin sovellusostoksiin, sillä monen kuluttajan silmissä nämä tarjoavat enemmän vastinetta rahoille. Tässä vaihtoehdossa peli saatetaan tilata esimerkiksi kuukauden tai vuoden ajaksi mobiililaitteelle.

Mobiilipelien osuus kasvaa

Kun Candy Crush Saga ilmestyi ensimmäistä kertaa vuonna 2012, oli mobiilipelaaminen vielä hyvin pienimuotoista. Peli singahti nopeasti pelatuimpien pelien joukkoon keräten jopa 18 % mobiilipelimarkkinoiden tuloista. Nyt pelitarjonta on huomattavasti kirjavampaa. Erilaisten digitaalisten pelien tarjonta on nelinkertaistunut 25 vuodessa. Kannattavin ja nopeiten kasvava pelialan sektori on mobiilipelaaminen, jonka laskettiin vuonna 2019 muodostavan jopa 45 % pelialan kokonaistuotoista.

Mobiilisovellusmarkkinoilla erilaisten pelien osuus on merkittävä. Ladatuimmat mobiilisovellukset viimeisten kymmenen vuoden aikana pitävät sisällään useita menestyksekkäitä mobiilipelejä, kuten suomalaisten peliyhtiöiden Angry Birdsin ja Clash of Clansin. Mobiilisovelluksiin kohdistuvasta kysynnästä johtuen muun muassa Applen ja Googlen kaltaiset yhtiöt ovat viime aikoina pyrkineet vahvistamaan asemiaan, ja sen seurauksena on syntynyt useita tilattavia, striimattavia sekä pilvipohjaisia vaihtoehtoja mobiilipelaamiseen. Apple Arcaden ja Google Stadian kaltaisten palveluiden kiinnostavuus pitkällä aikavälillä on ainakin toistaiseksi vielä kysymysmerkki. Mobiilipelaajat ovat kuitenkin ainakin teoriassa kiinnostuneita erilaisista vaihtoehdoista pelimarkkinoilla.

Teknologian kehittyminen takaa sijoittajien kiinnostuksen

Sijoittajien uskoa mobiilipelaamisen kukoistukseen myös tulevaisuudessa valaa sekä mobiililaitteiden teknologian että ohjelmistojen kehittyminen, uudenlaiset tavat kerätä tuottoja sekä peligenren monimuotoistuminen. Esimerkiksi Netflixin hittisarjasta Stranger Thingsistä on tulossa oma mobiilipulmapeli, jonka takana on suomalainen mobiilipeliyhtiö Next Games.

Mobiilipelimarkkinoille tunnusomaisia piirteitä ovat tällä hetkellä tarjonnan voimakas kasvu sekä käyttäjien vahva sitoutuminen pelaamiseen. Enää mobiilipelejä ei pelata vain tietyissä ikäluokissa, vaan mobiilisti pelaavat yhä useammat ikään katsomatta. Pelejä löytyy sovelluskaupoista nyt niin laaja kirjo, että jokainen löytää helposti itseään miellyttävät pelit mobililaitteella pelattavaksi.

Odotukset virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta kohtaan ovat korkealla ja niiden uskotaan mullistavan pelaamisen kaikilla pelialustoilla. Lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä ensimmäisenä väläyksen tulevasta esitti Pokémon GO!, joka herätti huomiota tarjoamalla aivan uudenlaisia pelielämyksiä sekä keräämällä tuottoja uudenlaisin keinoin. Sovelluksessa tehtävien ostosten lisäksi pelissä Pokémon-hahmojen sijoittelussa hyödynnetään sponsoroituja sijainteja, jotka ovat tuottaneet jopa satojen miljoonien eurojen tulot.

Katse kohti tulevaa

Pelialalle suunnattavat sijoitukset kehittävät ja kasvattavat teollisuutta vuosi vuodelta, eikä enää yksikään taho aliarvioi sen potentiaalia. Globaalin pelialan arvioidaan olevan vuoteen 2023 mennessä arvoltaan jopa käsittämättömät 250 triljoonaa dollaria. Onkin jännittävää seurata, mihin suuntaan mobiilipeliala tulee näillä eväillä kehittymään tällä vuosikymmenellä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top