Minulla on ollut 3 vuoden ajan sähköauto, jolla olen ajanut kaikkiaan hieman reilut 50 000 kilometriä. Töideni muututtua lähes 100% etätyöhön oli kuitenkin ajankohtaista luopua talouden toisesta autosta juoksevien kulujen vuoksi. Lisäksi työnantajani maksaa julkisen liikenteen työmatkat, joten silloin harvoin kun käyn töissä käytän joko polkupyörää tai bussia. Näin ollen minun ei enää jatkossa tarvitse maksaa muun muassa auton arvonalenemaa, käyttösähköjä, vakuutuksia, huoltoja, katsastuksia, pesuja ylimääräisen autokatoksen vuokraa ja niin edelleen. Säästö on vuositasolla helposti vähintään 1000 euroa kun kaikki kulut otetaan tarkasti huomioon. Lisäksi auto vaatii yllättävän paljon huomiota joten aikaani ja huomiotani säästyy nyt muihin asioihin.
Autoni ei ollut mikään uusi vaan oli hinnat alkaen-täyssähköauto noin 200km rangella, tarkemmin ottaen Ioniq Electric 28kWh akulla vuosimallia 2017. Ostaessani auton maksoin siitä noin 22 000 euroa, myyntihinta nyt oli 15 500€. Arvonalenemaa kolmessa vuodessa tuli 6 500€ eli noin 180€/kk. Sähköautojen hinnat elivät omistusaikanani paljon, välillä kysynnän ollessa kova hinnat nousivat niin paljon että olisin tehnyt jopa tuottoa autoni myymällä. Viime aikoina kysyntä näyttää hyytyneen samaan aikaan kun muun muassa kiinalaisten valmistajien buustaama tarjonta on lisääntynyt ja autojen hinnat ovat tulleet alas jopa tuhansien eurojen kertarysäyksellä. Etenkin Tesla vaikuttaa tuskailevan sen asian kanssa että autot jäävät liikkeiden pihaan.
Kululaskelmia
Satuin ostamaan auton hyvin onnekkaaseen aikaan, sillä vältin Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamat polttoaineiden pahimmat hintapiikit. Koska en ole kolmeen vuoteen käynyt tankkauspisteellä, ajelin kauhistuneena sähköautollani bensapisteiden ohi kun hinnat lähentelivät 3 euroa litralta. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan bensiinin keskihinta on ollut sähköautoni omistusajalla tasan 2€/litra. Tämän perusteella voidaan tehdä joitain laskelmia kuinka paljon mahdollisesti säästin polttoaineessa.
Keskimääräinen bensapihi auto kuluttanee ympärivuotisessa ajossa noin 7 litraa sadalle kilometrille. 50 000 kilometrin matkalla bensiinit olisivat keskimäärin maksaneet siis noin 7 000€. Minun pieniakkuinen sähköautoni oli piheimmästä päästä, joten ympärivuotinen kulutus pyöri noin 17kWh/100km lukemissa. Sähkön verot, siirrot ja lataushäviöt kun otetaan huomioon on keskimääräinen hinta noin 15snt/kWh siitä sähköstä joka päätyi auton akkuun. Näin ollen 100km taivaltaminen maksoi noin 2,15€. Koko 50 000km matkalle kustannus oli 1 075€. Näin ollen teoreettista polttoainesäästöä kertyi omistukseni aikana mukavat 5 925€.
Yksi tekijä voisi vielä olla huoltojen hinnat. Käytin autoani aina merkkihuollossa varmuuden vuoksi, koska akkutakuukin oli vielä voimassa. Huollot olivat hinnaltaan kuitenkin halpoja, koska ne sisälsivät usein hyvin pieniä töitä kuten esimerkiksi raitisilmasuodattimen tai jarrunesteiden vaihdon. Tähän minulla ei ole kuitenkaan tarjota mitään keskimääräisiä laskelmia, oletan kuitenkin että jonkin verran säästin tässäkin kohtaa mikäli verrataan polttomoottoriauton huoltoihin. En usko eron olevan kuitenkaan merkittävän suuri ja jätän tämän huomioimatta kannattavuuslaskelmissa.
Yhteenveto
Jos otetaan huomioon auton arvonalenema omistusajalla eli -6 500€ ja a huomioidaan polttoainesäästö 5 925€, näiden perusteella maksoin kolmen vuoden autoilusta puhtaasti 575€ eli noin 192€/vuosi ja 16€/kk. Pohdittaessa sitä oliko tämä järkevä ostos väittäisin että oli, tuohon hintaan kun ei saa edes kuukauden bussilippua. Nyt se tarjosi minulle vapaan liikkuvuuden ympäristöystävällisesti.
Jatkossa tulen kuitenkin ”tienaamaan” vähintään noin 80€/kk sillä että elän ilman toista autoa. Niin mukavia kuin autot ovatkin, ne ovat kuitenkin aina lopulta vain huolia aiheuttava menoeriä.
Samansuuntaisia pohdintoja itsellänikin. Kannattaisi minukin vaihtaa sähköön mutta toisaalta ajomäärä on vain noin 20K vuodessa ja nykyinen halpaostoinen ja vähäkulutuksinen hybridi kiilaa sitä säästöjen erotusta suht pieneksi. Sähköllä kyllä säästäisin, jos kaikki toimisi kuten pitää. Toinen auto täytyisi hävittää muttei ihan pysty ja lisäksi nykyään koukkuautona.
Yhteenvedossa polttoainesäästöä verrataan kuvitteellisesti käytettyyn polttomoottoriautoon, mutta polttomoottoriauton arvonalenemaa ei lasketa. Siis polttomoottoriautoon verrattuna laskelma onkin vielä enemmän plussalla. Tai ilman sitä sen 6500e enemmän miinuksella: Sähkön kanssa noin 7500e, eli noin 210e/kk (36kk).
Tämä on aivan totta, loppupäätelmäni tekstissä ovat hieman sekavat ja voisinpa niitä hieman korjailla.