Sähkön hinta on noussut merkittävästi viime aikoina. Alkuviikosta pörssisähköstä sai maksaa jopa reilut 30snt/kWh. Näillä sähkön hinnoilla jopa sähköautoilu kallistuu merkittävästi. Toki polttomoottoriautoilun hinnoista ollaan vielä kaukana, sillä huimalla 30 sentin pörssisähkön hinnallakin sähköautoilu maksaa siirtoineen ja veroineen noin 6 euroa per 100km (esimerkissä sähköauton kulutus on noin 14 kWh/100km). Nykyisellä bensiinin hinnalla (1,8€/litra) tämä vastaisi noin 3,3 litran keskikulutusta. Sähköautoilu on siis erittäin kannattavaa korkeillakin sähkön hinnoilla.
Paljonko sähköstä kannattaa maksaa?
Todellisuudessa päivän kovimpia piikkihintoja ei kannata maksaa, vaan sähköauton latauksen voi ajoittaa iltaan ja yöhön, jolloin sähkön hinta on huomattavasti halvempaa. Viime yönä sähkön hinta kävi edullisimmillaan 0,01 snt/kWh, eli pörssisähkö oli tuolloin lähes ilmaista.
Kartoitin eilen etukäteen yön sekä aamuyön halvimmat tunnit ja ajastin sähköautoni latautumaan kello 0:00 ja kello 7:00 välille, tällöin pörssisähkön keskihinnaksi tuli vaivaiset 1,25 snt/Kwh. Tällä hinnalla 100km matka taittuu hieman vajaaseen 2 euroon kun otetaan sähkönsiirto ja verokin mukaan. Muutettuna bensiinin kulutukseksi tämä tarkoittaisi vain hieman reilua litraa.
Tästä esimerkkilaskelmasta huomataan muuten hyvin, kuinka suuri osa sähkön hinnasta on siirtomaksua ja veroa. Vaikka pörssisähkön hintaero on liki 30-kertainen, tasoittuu ero asiakashinnassa vain noin kolminkertaiseksi.
Kauppalehden ”ammattilaiset” asialla
Luin aamulla Kauppalehden kirjoituksen, jonka mukaan sähköauton lataus oli heidän testilenkillään maksanut pikalaturilla jopa 33 euroa minuutilta. Jutun luettuani olin epäuskon vallassa, oliko se kirjoitettu vailla parempaa tietoa vai haluttiinko tällä vain varoittaa muita tekemästä samaa virhettä? Jostain syystä he olivat kuitenkin maksaneet kyseistä hintaa, joten uskoisin kyseessä olleen tietämättömyys.
Joka tapauksessa noin suuria hintoja ei tarvitse pikalaturillakaan maksaa, mikäli käyttää laturioperaattorin omaa sovellusta. Koska jutussa oli kyseessä Rechargen laturi, sitä kannattaa käyttää esimerkiksi Fortumin Charge&Drive-sovelluksella, jolloin roaminghintoja ei tule. Vertailun vuoksi, ohessa Kauppalehden näyttämä hinnoittelu kyseiselle laturille:
Ja ohessa omasta puhelimesta katsomani hinnoittelu samalle laturille:
Yleensä laturissa itsessäänkin on ohjeita kuinka tulee toimia, ja latauksen käynnistämiseen on eri vaihtoehtoja. En siis suosittele toimimaan kuten Kauppalehden toimittaja, vaan ottamaan asioista selvää ennen hutilointia.
Kiitos palautteesta! Juttu osoitteessa http://www.kauppalehti.fi/aiheet/auto kerää valtavasti lukijoita, mistä jo huomaa, että asia kiinnostaa.
Näkökulma ei ole ollenkaan palautteesi mukainen. Lue vaikka uudemman kerran. Montaa suomalaista kiinnostavat juuri nyt täyssähkö- ja lataushybridiautot, mutta erityisesti lataamisesta, tai vaikkapa roaming-hinnoittelusta ei ymmärretä vielä laajalti juuri mitään. Tällaiset jutut ovat äärettömän tärkeitä, ja tästäkin on tullut jo monta kiittävää palautetta.
Kuten huomattiin, lataamiset ko. reissulla sujuivat taas hyvin, mutta tällainenkin keissi tuli vastaan.
Olen onnekseni päässyt ajamaan melkein kaikilla Suomessa myytävillä ladattavilla autoilla. Minulla on useita henk. koht. lataussovelluksia käytössä, työpaikalla Virran tägillä toimiva laturi ja kokemusta lataamisesta ja sähköautoilusta jo aika kivasti. Melkein joka kerta tapahtuu kuitenkin jotain odottamatonta, etenkin jos heittäytyy miettimään mitä voisi tapahtua, jos olisin uusi sähköautoasiakas.
Suomessa(kin) lataamisen kanssa olisi paljon tekemistä, erityisesti sen helppouden kanssa. Tähän panostavat myös autovalmistajat ja -maahantuojat, sekä latausinfran kehittäjät. Kun viimeksi tein vastaavan jutun, poiki se erään merkittävän kehitysaskeleen yhden Suomen merkittävimmän latausoperaattorin puolelta. Tällaisia juttuja tarvitaan juuri nyt erityisen tanakasti.
Raikasta syyspäivää!
Niko Rouhiainen
Toimittaja
Kauppalehti
Kiitos palautteesta ja selvennyksestä! Allekirjoitan tuon, että lataaminen ei ole tällä hetkellä kaikkein helpoimmasta päästä ja tuottaa varmasti monelle ongelmia.
Teidän tapauksessanne kyseessä taisi olla palveluntarjoajalla puhdas hinnoitteluvirhe, oletan että jättilasku ei koskaan mennyt oikeasti maksuun?
Mukavia sähköisiä syyskilometrejä sinulle myös! 🙂
Jotkut sovellukset näyttävät nuon hinnat muodossa €/tunti, vaikka veloitusperuste olisi €/minuutti, tai jopa €/kW.
Kia Charge näyttää esim. K-Latauksen hinnan Citymarketissa Tampereella, 50kW laturille, aloitusmaksuksi 0,49 € ja tunnissa +34,20 €.
Toisaalta se näyttää McDonalds Partolan 225kW asemalle saman aloitusmaksun, mutta tuntihinnaksi +15 €.
Tosin tuo sovellus puhuu myös vielä liikevaihtoverosta, joten hieman olisi hiottavaa softapuolella muutenkin.
Tuo Kia Charge on Kia-omistajille tehty oma sovellus ja se toimii käyttäjän tiliin liitetyllä Rfid-kortilla, jolla voi sitten ladata lähes kaikkien toimijoiden asemilla, ilman sitä tavanomaista tagi-/softarumbaa.
Vielä ei tullut kokeiltua ”omalla kylällä”, mutta ehkä seuraavalla pidemmällä matkalla menee testiin.
Kiitos kommentista, näissä hinnoitteluissa tosiaan on hieman eroja riippuen kenen softalla latauksen suorittaa. Varminta on käyttää latausverkko-operaattorin omaa sovellusta jos se on mahdollista.