Sähkön hinta ja sähköautoilu – vastine Kauppalehden klikkiotsikkoon

Sähkön hinta on noussut merkittävästi viime aikoina. Alkuviikosta pörssisähköstä sai maksaa jopa reilut 30snt/kWh. Näillä sähkön hinnoilla jopa sähköautoilu kallistuu merkittävästi. Toki polttomoottoriautoilun hinnoista ollaan vielä kaukana, sillä huimalla 30 sentin pörssisähkön hinnallakin sähköautoilu maksaa siirtoineen ja veroineen noin 6 euroa per 100km (esimerkissä sähköauton kulutus on noin 14 kWh/100km). Nykyisellä bensiinin hinnalla (1,8€/litra) tämä vastaisi noin 3,3 litran keskikulutusta. Sähköautoilu on siis erittäin kannattavaa korkeillakin sähkön hinnoilla.

Paljonko sähköstä kannattaa maksaa?

Todellisuudessa päivän kovimpia piikkihintoja ei kannata maksaa, vaan sähköauton latauksen voi ajoittaa iltaan ja yöhön, jolloin sähkön hinta on huomattavasti halvempaa. Viime yönä sähkön hinta kävi edullisimmillaan 0,01 snt/kWh, eli pörssisähkö oli tuolloin lähes ilmaista.

Kartoitin eilen etukäteen yön sekä aamuyön halvimmat tunnit ja ajastin sähköautoni latautumaan kello 0:00 ja kello 7:00 välille, tällöin pörssisähkön keskihinnaksi tuli vaivaiset 1,25 snt/Kwh. Tällä hinnalla 100km matka taittuu hieman vajaaseen 2 euroon kun otetaan sähkönsiirto ja verokin mukaan. Muutettuna bensiinin kulutukseksi tämä tarkoittaisi vain hieman reilua litraa.

Tästä esimerkkilaskelmasta huomataan muuten hyvin, kuinka suuri osa sähkön hinnasta on siirtomaksua ja veroa. Vaikka pörssisähkön hintaero on liki 30-kertainen, tasoittuu ero asiakashinnassa vain noin kolminkertaiseksi.

Kauppalehden ”ammattilaiset” asialla

Luin aamulla Kauppalehden kirjoituksen, jonka mukaan sähköauton lataus oli heidän testilenkillään maksanut pikalaturilla jopa 33 euroa minuutilta. Jutun luettuani olin epäuskon vallassa, oliko se kirjoitettu vailla parempaa tietoa vai haluttiinko tällä vain varoittaa muita tekemästä samaa virhettä? Jostain syystä he olivat kuitenkin maksaneet kyseistä hintaa, joten uskoisin kyseessä olleen tietämättömyys.

Joka tapauksessa noin suuria hintoja ei tarvitse pikalaturillakaan maksaa, mikäli käyttää laturioperaattorin omaa sovellusta. Koska jutussa oli kyseessä Rechargen laturi, sitä kannattaa käyttää esimerkiksi Fortumin Charge&Drive-sovelluksella, jolloin roaminghintoja ei tule. Vertailun vuoksi, ohessa Kauppalehden näyttämä hinnoittelu kyseiselle laturille:

Ja ohessa omasta puhelimesta katsomani hinnoittelu samalle laturille:

Yleensä laturissa itsessäänkin on ohjeita kuinka tulee toimia, ja latauksen käynnistämiseen on eri vaihtoehtoja. En siis suosittele toimimaan kuten Kauppalehden toimittaja, vaan ottamaan asioista selvää ennen hutilointia.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *