Kakkosauton talvirenkaat vetelevät viimeisiään palveltuaan jo noin 9 vuotta. Renkaat ovat jo aikaa sitten kovettuneet, mutta nyt nastatkin ovat jo lähes kokonaan hävinneet. Vähäisten kilometrien vuoksi olen lykännyt renkaiden uusimista, etenkin kun kaupungissa ajellaan pääasiassa sulilla teillä samalla suola-kuravellissä uiskennellen.
Renkaita selaillessani olen havainnut, että valinta on lähes mahdotonta jos sen haluaa perustella järjellä. Perustelen väitettäni sillä, että etenkin halvemman pään renkaista on todella vaikea löytää minkäänlaisia luotettavia testituloksia. Näin ollen on mahdotonta arvioida kaikkien renkaiden hinta-laatusuhdetta ilman numeerisia testiarvoja. Tällaisessa tilanteessa insinööri meinaa mennä sekaisin, päätös tulisikin tehdä joko tunteella tai luottamuksella laskelmien sijaan.
Sen olen kuitenkin huomannut, että Nokian Renkaiden Hakkapeliitta on jälleen palannut omalle paikalleen testien ykkössijalle. Tämä on hienoa kuulla kun otetaan huomioon kuinka vaikeassa tilanteessa yhtiö itse on viime aikoina ollut. Tästä sainkin idean, miksipä en pitkästä aikaa kurkkaisi mitä Nokian Renkaille tänä päivänä kuuluu.
Tammi-syyskuun 2023 tulos ja ohjeistuksessa pysyminen
- Liikevaihto oli 805,6 milj. euroa (988,8) ja laski 18,5 %
- Segmentit yhteensä liikevoitto oli 20,7 milj. euroa (17,6)
- Osakekohtainen tulos oli -2,55 euroa (-1,16)
- Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavarat olivat -215,2 milj. euroa (-332,9)
Luvut eivät ole kovin mairittelevia, ja suunta näyttää olevan yhä alaspäin. On ymmärrettävää, että tällä hetkellä renkaista ei pystytä saamaan sellaisia katteita kuin ennen valmistuksen ollessa Venäjän tehtaalla. Yhtiö on päivittänyt tälle vuodelle lokakuun lopulla seuraavan ohjeistuksen:
Vuonna 2023 Nokian Renkaiden segmentit yhteensä liikevaihdon odotetaan olevan noin 1 150–1 200
milj. euroa ja segmentit yhteensä liikevoittomarginaalin noin 5,5–6 %.
Keskimäärin Nokian Renkaat on kolmella ensimmäisellä kvartaalilla kerryttänyt liikevaihtoa noin 269 miljoonaa euroa per kvartaali. Luonnollisesti sesongin vuoksi viimeinen kvartaali on yhtiölle vahva, ja näin täytyy ollakin mikäli ohjeistukseen aiotaan liikevaihdon osalta päästä. Tällä hetkellä ohjeistuksen alarajaan on matkaa 344,4 miljoonaa euroa. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että vuosi takaperin Nokian Renkaat teki viimeisellä kvartaalilla 411 miljoonan euron liikevaihdon. Tuolloin ”Venäjä ja Aasia”-segmentti kerrytti liikevaihtoa 52,8 miljoonaa euroa, joka todennäköisesti koostui lähes kokonaan Venäjän myynnistä. Uusimmassa Q3-raportissa on mainittu ”muut maat” joka käsittää myös Aasian, ja tämän segmentin liikevaihto on ollut vaivaiset miljoona euroa.
Nopealla insinöörimatematiikalla voidaan laskeskella, että ilman Venäjää vuosi sitten vastaavalla suorituksella oltaisiin pääsemässä 411 – 51,8 = 359 miljoonaan euroon viimeisellä kvartaalilla. Tällä suorituksella liikevaihtotavoitteen alarajaan tultaneen pääsemään. Joku voisi kysyä että eikös Amerikan tehtaalta kuitenkin ole tulossa kasvua verrattuna vuoden takaiseen, mutta tuoreiden tulosraporttien perusteella kysyntä Amerikan mantereella on myös ollu heikompaa kuin vuosi sitten.
Oma odotukseni siis on, että liikevaihtotavoite saavutetaan pienellä marginaalilla. Liikevoittomarginaali tullaan myös saavuttamaan, sillä kulutaso on jo ainakin osittain normalisoitunut ja jo kolmannella kvartaalilla päästiin yli 7% tasolle. Talvimyynnin keskittyessä premiumsegmenttiin ja rengastestien mentyä hyvin voidaan marginaalissa nähdä jopa selkeää parantumista.
Näin ollen näkisin että ohjeistuksessa pysymisessä ei ole suurempia huolia tänä vuonna.
Milloin todellinen kasvu alkaa?
Tätä kirjoittaessa kuluttajien luottamus talouteen ei ole vahvimmalla tolalla. Ehkä kaikken pahin ollaan jo kuitenkin nähty kun inflaatio on selätetty ja koronnostot alkavat olemaan toivottavasti paketissa. Vaikka olemme tällä hetkellä selkeästi taantumavaiheessa, voi toivon sarastuksen aistia horisontissa.
Kun tähän yhdistetään se fakta, että Nokian Renkaiden uusi Romanian tehdas tuottaa ensimmäiset renkaansa jo alle vuoden sisään, on yhtiön näkymä varsin kirkas. Romanian moderni tehdas mahdollistaa jatkossa paremmat katteet yhtiölle.
Yhtiön julkistamat pitkän aikavälin (5 vuotta) taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat:
- Kasvu: Liikevaihto 2 miljardia euroa
- Kannattavuus: Segmentit yhteensä liikevoittomarginaali noin 15 %
- Pääomarakenne: Nettovelan ja Segmentit yhteensä käyttökatteen suhde 1–2
Nokian Renkaiden osinkopolitiikka on ennallaan. Yhtiön tavoitteena on jakaa nettovoitostaan vähintään
50 % osinkoina.
Viidessä vuodessa liikevaihdon odotetaan siis liki tuplaantuvan ja marginaalien odotetaan olevan tuplasti paremmat. Kannattaako näihin lukuihin uskoa?
Nokian Renkaiden edellisissä kvartaaliraporteissa on toistuvasti mainittu renkaiden toimitusvaikeuksista, eli toisin sanoen tällä hetkellä renkaita ei kyetä tuottamaan niin paljon kuin kysyntää olisi. Romanian tehtaan lisäkapasiteetti tulee varmasti näiltä osin nostamaan tarjontaa kysyntää vastaavalle tasolle, tosin koko kapasiteetti tuskin on täydessä hyötykäytössä heti ensi vuoden aikana. Tilanne kuitenkin paranee asteittain tulevina vuosina.
Koska tuotantoa on jouduttu siirtämään muun muassa Suomeen, täällä verottajan paratiisissa on selvää että katteet ovat huomattavasti heikommat kuin mihin tullaan Romanian tehtaan avulla pääsemään. Lisäksi osa tuotannosta on sopimusvalmistajilla, eivätkä tätäkään kautta marginaalit ole sitä luokkaa kuin mihin omalla tuotannolla tullaan pääsemään.
Sanoisin että historiadataan peilaten näkymät tulevalle 5 vuodelle ovat täysin realistiset. Nokian Renkaat on tekemässä paluuta laatuyhtiöksi selätettyään nämä vaikeudet.
Osakkeen hinnoittelu
Osake hinnoitellaan tällä hetkellä 7,94 euroon. P/E tämän vuoden tuloksella on noin 25,6 mutta luonnollisesti tämä vuosi on vielä edellä mainituista syistä heikko ja katseet kannattaa suunnata tulevaan. Esimerkiksi Inderes odottaa vuonna 2024 tuloksen tuplaantuvan, jolloin P/E-kerroin on jo edullisen kuuloinen noin 13. Ja kuten edellä kirjoitin, ensi vuonna Romanian tehdas on vasta käynnistymässä, joten vauhdin pitäisi vain kiihtyä vuonna 2025 ja siitä eteenpäin.
Jos kuvitellaan että viiden vuoden päästä yhtiö on päässyt tavoitteeseensa, tekee se noin 300 miljoonan euron liikevoiton. Laskelmieni mukaan tuolloin osakekohtaista tulosta kertyisi noin 1,41 euroa. P/E kerroin olisi nykykurssiin peilattuna noin 6 eli tulostuotto nykyhinnalle peräti 17%.
On selvää, että mikäli yhtiö etenee kuin on odotettua, kurssi tulee nousemaan merkittävästi nykyhetkestä. Ohessa laatimani lineaarinen malli tulevien vuosien tuloskasvusta:
- Taulukossa P/E 15 tarkoittaa osakkeen hintaa, mikäli se arvostetaan P/E-kertoimella 15. Oletuksena on, että tämä olisi kohtuullinen arvostustaso jolla yhtiötä arvotetaan tulevina vuosina.
- Osaketuotto-%(7,94€) tarkoittaa kuinka paljon osakkeen nykyhinnassa(7,94 euroa per osake) on nousuvaraa mikäli se hinnoitellaan P/E 15-arvoon edellisen sarakkeen mukaisesti
- Osinko-%(7,94€) tarkoittaa osinkotuottoprosenttia nykyiselle 7,94€ hinnalle
Loppupäätelmät
Nokian Renkaat on viime aikojen vaikeuksistakin huolimatta laatuyhtiö, jonka tuotteet ovat markkinajohtajia yhä tänäkin päivänä. Yhtiöllä on uskottava pitkän aikavälin strategia, ja yhtiön historia niin tuloksenteon kuin marginaalien suhteen puoltavat tätä.
Mielestäni jo ensi vuotta ajatellen osake on tällä hetkellä sangen houkuttelevasti hinnoiteltu ja nousuvaraa olisi noin 13% mikä ylittää ainakin meikäläisen sangen vaatimattoman tuottotavoitteen. Lisäksi osinkotuotto alkaa tuomaan oman lisänsä tuottopotentiaaliin. Lineaarisen mallini mukaan myös tulevien vuosien tuottopotentiaali on merkittävä, jopa tuplaaminen kolmen vuoden sisään ei olisi mahdottomuus.
Tämä analyysi sai ainakin meikäläisen miettimään vakavasti osakkeen ostamista salkkuuni, kirjoitushetkellä en vielä osaketta omista.
Huom. Tämä kirjoitus ei ole ostosuositus eikä sitä pidä ottaa sijoitusneuvontana. Kyseessä on kirjoittajan omia henkilökohtaisia ajatuksia yhtiöstä. Jokainen tekee sijoituspäätöksensä itse ja omalla vastuullaan.