Stora Enso, tuo yksi maailman suurimmista metsäteollisuusyrityksistä on joutunut kohtaamaan lyhyen ajan sisällä vakavia skandaaleja, jotka ovat kyseenalaistaneet sen maineen vastuullisena toimijana. Raakku- ja laskuskandaalit ovat nousseet esiin lyhyen ajan sisällä, ja molemmat ovat tuoneet esille yhtiön toimintatapojen ongelmia niin ympäristövastuun kuin liiketoiminnan eettisyyden näkökulmasta. Tässä artikkelissa käsittelemme molempia skandaaleja ja arvioimme, miten ne peilaavat yhtiön vastuullisuuslupauksia.
Raakkuskandaali
Raakkuskandaali liittyy yhtiön hakkuutoimintaan, joka aiheutti vahinkoa Suomen uhanalaiselle jokihelmisimpukkakannalle eli raakulle. Tämä herätti laajaa kritiikkiä, sillä raakku on erittäin harvinainen ja suojeltu laji, ja sen elinympäristöt ovat erityisen herkkiä metsänhakkuista aiheutuville muutoksille. Stora Enso on pitkään markkinoinut itseään kestävän kehityksen edelläkävijänä, mutta tämä tapaus toi esiin merkittäviä puutteita yhtiön ympäristövaikutusten arvioinnissa.
Laskuskandaali
Laskuskandaali on toinen vakava isku Stora Enson maineelle. Tässä tapauksessa yhtiö oli viivästyttänyt tarkoituksellisesti laskujen maksamista aliurakoitsijoille, mikä johti siihen, että useat pienemmät yritykset joutuivat taloudellisiin vaikeuksiin. Aliurakoitsijat ovat elintärkeä osa suuryritysten toimintaketjua, ja tällainen käytös herättää kysymyksiä yrityksen eettisyydestä ja reiluudesta liiketoimintakumppaneitaan kohtaan.
Mitä hyötyä Stora Enso sitten tästä maksujen vetkuttelusta sai? Ainakin nämä seikat tulevat nopeasti mieleen:
- Lyhyt aikavälin kassavirran parantaminen: Välittömästi parempi kassavirta maksujen viivästyttämisen ansiosta.
- Rahoituskustannusten vähentäminen: Voi välttää lyhyen aikavälin maksuja ja vähentää velan korkokuluja.
Toimimalla tällä tavoin Stora Enso on saattanut pienempiä aliurakoitsijayrityksiä vaikeuksiin, jopa konkurssiin saakka.
Laskuskandaali on räikeässä ristiriidassa Stora Enson pitkään käyttämien iskulauseiden, kuten ”Do what’s right” ja ”Do good for the people and the planet”, kanssa. Näiden sloganien olisi tarkoitus viestiä siitä, että yhtiö toimii vastuullisesti ja oikeudenmukaisesti niin ympäristöä kuin ihmisiä kohtaan. Tässä tapauksessa kuitenkin näyttää siltä, että taloudelliset paineet ovat ajaneet yhtiön tinkimään periaatteistaan, erityisesti sen osalta, kuinka se kohtelee alihankkijoitaan.
Ympäristövastuu ja ihmisten hyvinvointi – markkinointia vai todellisuutta?
Stora Enso on usein korostanut sitoutumistaan ympäristönsuojeluun ja yhteiskunnalliseen vastuuseen. Iskulauseet ”Do what’s right” ja ”Do good for the people and the planet” viittaavat siihen, että yhtiön tavoitteena on olla vastuullinen toimija, joka asettaa sekä ympäristön että ihmisten hyvinvoinnin keskiöön. Kuitenkin sekä raakku- että laskuskandaali heikentävät näiden lupausten uskottavuutta.
Raakkuskandaalin kohdalla voidaan kyseenalaistaa, kuinka tarkasti yhtiö on todella seurannut ja arvioinut hakkuutoimiensa vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen. Samoin laskujen viivästyttämiset alihankkijoille herättävät kysymyksiä siitä, missä määrin yhtiö todella ”toimii oikein” liiketoimintakumppaneitaan kohtaan. Vaikuttaa siltä, että toimintatapoja korjataan vasta sitten kun jäädään kiinni.
Vaikka yhtiö on korostanut vastuullisuuttaan ja sitoutumistaan kestävään kehitykseen, nämä skandaalit paljastavat ristiriitoja yhtiön markkinoinnin ja todellisen toiminnan välillä. On selvää, että Stora Enson on ryhdyttävä konkreettisiin toimiin palauttaakseen luottamuksen sekä sidosryhmissään että julkisuudessa. Pelkkä anteeksi pyytäminen ei enää riitä. Olisi vastuullista kaivaa esiin ne tahot jotka ovat olleet vastuussa yhtiön ylimmän ohjenuoran noudattamatta jättämisestä.
Johtopäätökset
Raakku- ja laskuskandaalit ovat tuoneet esiin vakavia puutteita Stora Enson toiminnassa niin ympäristövastuullisuuden kuin liiketoiminnan eettisyyden osalta. Yrityksen on nyt kohdattava julkinen paine ja korjattava toimintaansa, jotta sen uskottavuus vastuullisena toimijana voidaan palauttaa.
Jatkossa Stora Enson on entistä tärkeämpää osoittaa, että se todella ”toimii oikein” kaikilla tasoilla – niin ympäristön, liiketoimintakumppaneiden kuin yhteiskunnan hyväksi. Sijoittajat ja kuluttajat seuraavat nyt tarkasti, miten yhtiö aikoo korjata kurssinsa ja sitoutua aidosti vastuullisuuteen.