Terassin laajennus tuli ajankohtaiseksi tänä kesänä, ja tartuinkin tuumasta toimeen. Oma aikani ja taitoni ovat rajalliset, joten päätin teettää urakan ulkopuolisella urakoitsijalla. Ensimmäinen askel oli kilpailuttaa useampi rakennusfirma. Sain tarjouksia eri yrityksiltä ja punnitsin tarkkaan niiden sisältöä ja hintaa. Lopulta tartuin houkuttelevaan tarjoukseen, joka vaikutti sopivalta budjettiini.
Tarjouksessa mainittiin muun muassa selvästi, että hinnat sisältävät verot. Tämä oli minulle tärkeä seikka, jotta välttäisin ikävät yllätykset laskutuksen yhteydessä ja ymmärtäisin projektin kokonaiskustannukset paremmin. Pian aloitimmekin terassin rakentamisen valitun rakennusfirman kanssa, ja huomasin, että heidän ammattitaitonsa ja työn laatu olivat erinomaisia.
Kun lasku kuitenkin saapui, ilmeni ongelmia. Lasku oli noin 800 euroa suurempi kuin alustavien laskelmien mukaan. Nopealla vilkaisulla selvisi, että hintojen päälle oli lisätty vielä arvonlisävero, vaikka tarjouksessa nimen omaan oli selkeästi ilmoitettu, että hinnat sisältävät verot. Tämä herätti epäilyksiä, oliko kyseessä huijausyritys vai rehellinen virhe.
Yritys myönsi virheensä ja korjasi laskun, mutta seuraava laskutus oli yhä suurempi kuin odotettu. Tämä johtui siitä, että laskutettava terassin pinta-ala oli suurempi kuin se oikeasti oli. Kysyin että mistä nämä mitat on saatu ja ilmoitin heille terassin oikeat mitat. Tuohon kysymykseeni en luonnollisesti saanut vastausta. Tämän jälkeen saimme lopulta sovittua laskutuksen oikealle tasolle.
Tämä oli oikeastaan ensimmäinen kerta kun tilasin rakennuspalveluita, mutta tästä jäi kuitenkin huono maku ainakin kyseisestä firmasta. Miksi laskuun lisättiin verot vaikka tarjouksessa mainittiin hintojen sisältävän verot, eikö firman laskutus osaa lukea omia tarjouksiaan? Heiltä kävi myös projektin alussa työnjohtaja ottamassa terassityömaalla alustavia mittoja ja toisekseen olisivathan terassin tekijät voineet varmistusmitata kuinka suuren terassin lopulta rakensivat. Nyt yritettiin viilata asiakasta linssiin heittämällä pelkkä arvio alasta ja tottakai yläkanttiin.
Huolimattomuutta, tuplahuijausyritys vai alan tapa?
Täytyy nyt näin rakennusalalla laskuttajana työskentelevänä henkilönä kommentoida tähän ”huijausyritykseen”. Iso osa varsinkin pienissä/pienehköissä (alle 50 työntekijää) firmoissa työskentelevistä ovat ensisijaisesti duunareita, laskutusta tarkistellaan iltaisin, jos tarkistellaan, ja tarjouspyynnöt hukkuvat sähköpostiin, eikä niistä muisteta mainita laskuttajalle välttämättä ollenkaan. Kyseessä on myös kesäaika ja tuosta alvin virheellisestä laskuttamisesta tulee ensimmäisenä mieleen, että olisikohan vielä kesälomasijainenkin talossa. Virhe on hyvin tyypillinen uudelle henkilölle. Ihan ensimmäisenä en menisi syyttämään firmaa heti huijaamisesta yhden kerran perusteella. Minun kokemukseni mukaan ehkä 70% laskuista menee kerralla oikein, loput jäävät sinne yrittäjän ”en muista/tarjous hukkui/koira söi” osastolle.
Homma ei päättynyt tuohon. Myöhemmin perään tuli vielä maksumuistutus, koska eivät muistaneet tehdä alkuperäiselle virheelliselle laskulle hyvituslaskua. Homma saatiin lopulta korjattua kun soittelin suunnilleen koko firman edustuksen läpi, kesällä tosiaan suuri osa porukasta lomalla. Tuo laskutuksen tekijä oli firman TJ, joten oletan että hän on pätevä tekemään laskuja. Ilmiselvä huijaushan tuossa oli se, että edes lopullisia mittoja ei vaivaannuttu tarkistamaan vaan keksittiin hieman ylimalkaiset mitat.
Lopputulemana kuitenkin tuosta tuli kenties kaupungin halvin ulkoisen firman rakentama terassi. 🙂