Toyota on osakesijoittajan auto

Olen omistanut Toyotan hybridiauton jo monen monta vuotta. Automerkki on parhaiten tunnettu kestävyydestään, ja siinä suhteessa tämäkään yksilö ei ole ollut poikkeus. Edes polttimoa ei ole näiden lukuisten vuosien aikana palanut eikä jarrupaloja tarvinut vaihtaa, vaikka autolla on ikää nyt jo 9 vuotta ja kilometrejä on kertynyt noin 170 000. Korjauskustannusten rivi näyttää toistaiseksi nollaa euroa, samaa tuskin voi sanoa kukaan esimerkiksi saksalaismerkeillä ajava.

Toyotan hybriditekniikka vaikuttaa olevan pomminvarmaa. Koska se käyttää esimerkiksi auton käynnistykseen ajoakkua, lähtee auto kovillakin pakkasilla käyntiin ”kuin palmun alta.” Hybridijärjestelmä tarkastetaan välillä huolloissa ja siinä ei ole vikoja löytynyt, ajoakku on myös ensiluokkaisessa kunnossa. Hybridijärjestelmän etuna näkisin lisäksi sen, että sen myötä autossa on vähemmän hajoavia osia kuten starttimoottori ja perinteinen vaihdelaatikko, Toyotahan käyttää hybrideissään e-CVT-planeettavaihteistoa joka on toiminnaltaan aivan erilainen. Yhtään apulaitehihnaa ei konetilassa ole, vaan esimerkiksi ilmastoinnin kompressori toimii mekaanisella välityksellä. Jakopää on ketjulla ja sitä ei tarvitse vaihtaa. Ne joilla jakopää on toteutettu hihnalla tietänevät, että jokainen vaihto on aina liki 1000 euron paukku. Nekin rahat kannattaisi käyttää esimerkiksi osakkeisiin.

Huollot autoon on aina tehty merkkiliikkeessä. Pieni 15tkm välein tehtävä huolto maksaa tyypillisesti 150-250 euroa ja suurempi 30tkm välein tehtävä huolto 300-500 euroa hieman riippuen siitä mitä tehdään. Kuitenkin voidaan yleisesti ottaen sanoa, että nämäkään eivät ole hinnalla pilattuja.

Katsastuksissa ei ole kokaan ollut huomautettavaa, lähinnä insinööri on kertonut että eipä näissä koskaan ole tavannut mitään olla. Hän lienee oikeassa.

Vuonna 2023 ensimmäiset korjaukset

Vaikka alussa hieman kehuin autoni viattomuutta, vuosi 2023 on kuitenkin ollut Toyotalleni ankara ja ensimmäiset korjauskohteet ovat tulleet ilmi. Ensimmäisenä pimeni peruutuskamera, jolloin pakittaessa keskinäytössä näkyi vain mustaa. Tällä viikolla käytin autoa ilmastoinnin täyttöhuollossa jossa todettiin, että lauhduttimen kenno auton nokalla vetelee viimeisiään. Kamerayksikön vaihto maksaisi joitain satasia, ja lauhduttimen kennon vaihto on töineen 600 euroa. Kylläpä alkoi kustannuksia tulemaan!

Aivan näin asia ei onneksi kuitenkaan ole, sillä Toyota korjaa nämä molemmat kohteet omaan piikkiinsä(itseasiassa kamera on jo korjattu). Tämä johtuu siitä, että merkkihuolletussa Toyotassa on voimassa Relax, veloitukseton turva jonka Toyota tarjoaa merkkihuolletuille autoilleen. Tämä on käytännössä voimassa kaikkiin maksimissaan 10v vanhoihin autoihin joiden mittarilukema on maksimissaan 185 000 kilometriä. Koska oma autoni täyttää nämä kaikki kriteerit, Toyota korvaa kaikki Relaxin piiriin kuuluvat kohteet. Eli lähestulkoon kaiken mahdollisen, katso vaikka itse.

Näin ollen korjauskustannusten rivi pysyy yhä nollassa eurossa siitäkin huolimatta, että korjaustarpeita on ilmennyt. Tämä on sellaista palvelua, joita ei muilta automerkeiltä saa Lexusta lukuunottamatta. Täytyy myöntää että itsekin kuulin Relaxista vasta tämän vuoden aikana. Ilmeisesti palvelu on ollut käynnissä noin parisen vuotta.

Toyota luottaa tuotteisiinsa niin paljon, että se kykenee tarjoamaan näin hyvää palvelua ja korjaa omaan piikkiinsä näinkin paljon elämää nähneitä autoja. Epäilen, että esimerkiksi hyvin usein asiakkaitaan alistava VAG-konserni menisi konkurssiin alta aikayksikön mikäli lanseeraisivat vastaavan palvelun.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top