Fortumin Uniper-kauppa lienee yksi parhaista liikkeistä pörssimme lähimenneisyydessä sitten Nokian Microsoft-kauppojen. Yhtiö sai alihintaan ostettua kelvollisen lypsylehmän, ja oletettavasti hyppää myöhemmin ohjaksiin ostettuaan ensin tarvittavan enemmistöosuuden Uniperin kaikista osakkeista. Tällöin Uniperin viimeinenkin potentiaali saadaan tehostettua esille.
Uniper tiedotti vastikään jakavansa osinkoa 0,74 euroa per osake. Päätin ottaa selville millainen vaikutus tällä tulee olemaan Fortumin tulokseen. Kuten tiedetään, Fortumin tämänhetkinen omistus Uniperista on 47,12 prosenttia kaikista osakkeista. Kappalemäärältään tämä tarkoittaa 172 439 375 osaketta. Näin ollen kokonaisosinkopotti tulee olemaan 127,6 miljoonaa euroa. Jokaista Fortumin osaketta kohden tämä tekee 14,4 senttiä.
Viime vuodelta Fortum teki noin euron osakekohtaisen tuloksen. Kun lasketaan mukaan Uniperista saatu osinko, voidaan todeta nykyisen 1,10 euron osingon olevan jälleen vakaalla pohjalla. Näyttäisi siltä, että ne osakesäästäjät jotka malttoivat pitää omistuksensa tai jopa ostaa lisää osakkeita Fortumin etsiessä ostokohdetta, palkitaan nyt riskinotostaan ja kärsivällisyydestään.
Jos hieman spekuloidaan lähitulevaisuutta, voisi olettaa että maamme ankara kevättalvi paukkupakkasineen tulee näkymään positiivisesti Fortumin Q1-tuloksessa. Jos viritetään kiikarit hieman kauemmaksi tulevaisuuteen, liikenteen sähköistyminen luo huomattavan potentiaalin. Tällä hetkellä näyttää siltä, että erilaiset sähköautot kasvattavat jatkuvasti suosiotaan ja kaikki tärkeimmät autonvalmistajat suunnittelevat omia sähköisiä mallejaan. Myös Teslan ensimmäiset sähkörekat aloittivat työnsä pari viikkoa sitten. Liikenteen muuttuessa sähköiseksi tämä tarkoittaa sitä, että jossain vaiheessa meiltä loppuu nykyinen sähköntuotantokapasiteetti kesken, ja tämä ei voi olla näkymättä sähkön hinnassa. Onneksi (ehkä) ensi vuonna valmistuva Olkiluodon kolmas yksikkö tuo hieman lisäkapasiteettia käynnistyessään.
Pienenä kevennyksenä lopuksi, Olkiluoto 3 on maailman kolmanneksi kallein rakennus valmistuessaan. Tuntuu hauskalta ajatella, että halvemmalla ja todennäköisesti nopeammin olisi saatu esimerkiksi Burj Khalifan kokoinen pilvenpiirtäjä Oulun keskustaan. 🙂
Olen samaa mieltä kanssasi, että Fortumin osinko on hyvällä pohjalla. Vähän väliä hiipii mieleeni se, että en pystynyt ostamaan fortumia pari vuotta sitten 11 € hintaan kun rahat olivat loppu. Vieläkin kutkuttaa hypätä kyytiin ja varmaan jossain vaiheessa pitääkin!
Kaikkien Suomen autojen muuttaminen sähköautoiksi kasvattaa sähkön tuotannon tarvetta 3%. Jos ja kun autot ladataan älykkäästi aikoina, kun ei ole kysyntähuippua (eli arkisin iltapäivällä ja yöllä ja viikonloppuna mihin aikaan tahansa), niin eipä tuo lisätuotantokapasiteettia vaadi. Nykyiset voimalaitokset vain tuottavat kellonaikoina, joina ne eivät nyt tuota.
Kyllä paljon suurempi merkitys on sillä miten taloudessa menee ja tuleeko Suomeen uutta raskasta teollisuutta. Se jos mikä sähköä kulutttaa. Yksi iso metsä/terästeollisuuden laitos kuluttaa saman verran kuin iso 100 000 asukkaan kaupunki.