Nokian renkaat analyysi

Kirjoitin edellisen analyysini Nokian renkaista noin vuosi sitten. Ajattelin tässä artikkelissa tarkastella kuinka tilanne on kehittynyt tänä päivänä. Pitkä odotus on pian päätöksessään ja Romanian uuden tehtaan käynnistys on jo aivan ovella. Saadaanko tämän myötä renkaat rullaamaan entistä kovempaa?

Hinnoittelu

Tätä kirjoittaessa osakekurssi on 7,49€. Tämän vuoden alusta kurssi on pudonnut mojovat -10,60% joten jostain syystä sijoittajien usko tulevaan on laskenut. P/E-luku tämän vuoden ennustetulla tuloksella on 15,8, P/B-luku 0,8, EV/EBIT 16,6 ja osinkotuotto 7,3% jos uskomme Inderesiä. Tuijottaminen tämän vuoden tulokseen on kuitenkin lyhytnäköistä, koska todelliset kasvuodotukset alkavat vasta vuodesta 2025 eteenpäin kapasiteetin noustessa Romanian tehtaan myötä. Itseasiassa yhtiö itse on nimennyt kasvuvaiheeksi vasta vuodet 2026-2027 mutta olen omassa analyysissani optimistisempi ja uskon Romanian tuotannon tukevan tuloskehitystä jo ensi vuodesta alkaen.

Ohessa Inderesin ennusteet vuosille 2024 ja 2025(Lähde):

Jos oletamme, että nämä Inderesin ennusteet pitäisivat paikkansa, näyttäisi osake jo nyt todella edulliselta. Kuitenkin vuosi 2025 on Nokian renkaille vasta uuden kasvun käynnistysvuosi, joten vuodelle 2026 sopii odottaa vielä kovempia lukuja. Tällöin ehkäpä jo suurin osa vuodesta kyetään puskemaan renkaita ulos täydellä kapasiteetilla.

Merkille pantavaa on se, että näiden lukujen valossa toiminnan kannattavuus tulisi paranemaan merkittävästi. Tämä on toki luonnollistakin kun renkaiden sopimusvalmistaminen vähenee ja siirrytään laajassa mittakaavassa oman uuden ja tehokaan kapasiteetin käyttöön. Näin ollen pelkkä liikevaihdon kasvun tuijottaminen ei todennäköisesti kerro kaikkea olennaista Nokian renkaiden tulevien vuosien tuloksista.

Osakekurssilla on tapana alkaa jossain vaiheessa hinnoittelemaan kasvukomponenttiakin osakkeen hintaan. Toistaiseksi ensi vuodelle P/E 10 ei tätä indikoi. Jos oletetaan, että P/E nousisi edes hyvin maltilliseen arvoon 12, tulisi osakekurssin olla 8,28 euroa. Nousuvaraa tähänkin olisi siis nykykurssiin noin 10,55% eli täsmälleen saman verran kuin on tämän vuoden aikana lasketeltu. Tätä ajatusleikkiä voidaan jatkaa pidempäänkin, mikäli vuoden 2026 ennustetulla tuloksella(Vara research konsensus EPS 0,73€) havaitaan lisäksi, että yhtiöhän kasvaa. Näin ollen P/E 12 tarkoittaisi vuodelle 2026 jo 8,76€. Kasvuvaraa nykykusiin olisi jo +17%.

Tulee huomata, että kasvavalle ja kannattavalle korkeiden marginaalien markkinassa toimivalle yhtiölle P/E 12 on maltillinen lukema. Keskimäärin Nokian Renkaiden P/E-lukema on pyörinyt viimeisen 10 vuoden aikana noin 15-20 haarukassa. Mikäli tähän arvostukseen vielä joskus palataan, on kurssissa nousuvaraa toki enemmänkin. Mielestäni tämä vaatii kuitenkin markkinatunnelman vahvistumista ja valitettavasti ainakaan Euroopassa ei vielä parempia aikoja ole näkyvissä.

Tulevien vuosien liikevaihdon kasvua on helppo perustella jo pelkästään sillä että vuonna 2026 uuden tehtaan tuotanto todennäköisesti käy alusta pitäen suuremmalla kapasiteetilla. 2025 kapasiteetin käynnistäminen vaatii vielä ”oppirahoja” eikä tuotantoa tule heti optimaalisesti. Näin ollen näkisin että kasvu on suhteellisen turvattua nykyisessäkin vaikeahkossa markkinaympäristössä yhtiön oman tekemisen kautta.

Ohjeistus

Yhtiön lyhyen tähtäimen ohjeistus ei kerro oikeastaan mitään, sillä ainoa anti on kasvaa vuonna 2024 voimakkaasti edellisestä vuodesta. Näin ollen odotan mielenkiinnolla millainen tulee olemaan tarkempi numeerinen ohjeistus vuodelle 2025. Ohessa on yhtiön pitkän tähtäimen strategia:

Mielestäni strategia on uskottava. Yhtiö keskittyy pääasiassa talvirenkaisiin ja on niissä tyypillisesti markkinoiden paras tai vähintään top2 vuosittain. Päivitin tälle talvelle omaankin autooni Hakkapeliitta 10:t ja täytyy sanoa että olen ostokseeni erittäin tyytyväinen. 🙂

Yhteenveto

Nokian renkaiden tilanne näyttää mielestäni erittäin mielenkiintoiselta, ja osake tällä hetkellä edullisesti hinnoitellulta. Siemen hyvälle pitkän ajan sijoitustarinalle on olemassa siitäkin huolimatta, että markkina ei juuri tällä hetkellä ole vahvin mahdollinen. Michelinin tuoreen tilaston mukaan renkaiden korvauskysyntä on kuitenkin lähtenyt pitkästä aikaa kasvuun mikä antaa toivoa paremmasta.

Arvioisin, että tällä kurssilla riski varsinaiseen kurssiromahdukseen on hyvin rajattu ja toisaalta positiivisia tekijöitä tulevaisuuden tuloskasvuun on paljon. Näin ollen olen ostanut Nokian renkaiden osakkeita myös omaan sijoitussalkkuuni.

Huom. Tämä kirjoitus ei ole ostosuositus eikä sitä pidä ottaa sijoitusneuvontana. Kyseessä on kirjoittajan omia henkilökohtaisia ajatuksia yhtiöstä. Jokainen tekee sijoituspäätöksensä itse ja omalla vastuullaan.

4 ajatusta aiheesta “Nokian renkaat analyysi”

  1. Väärin sijoitettu

    Mielenkiintoista pohdintaa. Olen kuitenkin hyvin eri linjoilla kanssasi. Tavoitehinta on 4-5€ kunhan markkina puhaltaa uuden tehtaan odotusarvot pois. Kun osingonmaksu loppuu niin splittia tulossa ja pohja häämöttää.

    Länsimaisten premium-merkkien markkinaosuus pienenee jatkuvasti. Aasialaiset vie ja se on fakta. Tämän myöntävät kaikki rengasvalmistajat.

    Kun uusien renkaiden myynti sakkaa niin isot vie jälkimarkkinat. Samoin käy kun OE-markkina sakkaa. Taas pieni Nokian on kärsijänä. Korkeat korot vaan tuppaa siirtämään yksityisten investointeja ja se näkyy rengaskaupassa.

    Ylistit talvirenkaita. Kyllä, hyviä ovat. Valitettavasti se markkina ei vaan kasva, se on jo valloitettu. Jenkeissä se kasvaa, mutta ei kannattavasti. Maailman suurin talvirengasmarkkina on keski-eurooppa, mutta siellä ovat tuntemattomia eikä Nokian ole siellä edes premium merkki. Saatika premiumin hinnoissa.

    Romanian tehdasta odotetaan pelastamaan tilannetta. Rengastehtaan ylösajo on pitkä prosessi ja nykyinen suunnitelma ei korvaa edes kolmasosaa edesmenneestä Venäjän tehtaasta. Kestää liian kauan.

    Miksi Nokian Renkaat olisi 2mrd firma? Saman tavoitteen asetti entinen Alkon toimitusjohtaja ja siihen ei päästy silloinkaan. Vaikka siihen aikaan oli Venäjän tehtaan kultakaivoskin käytettävissä.

    Ainut pelastus firmalle ja sijoituksellesi on, että joku ostaa sen pois. Ei tehtaiden tai osaamisen takia, vaan pohjoismaisen menestysbrändin takia. Harmi vaan, että eläkesijoittajat ovat sitä torppaamassa isolla omistuksellaan.

    1. Mihin tuo tavoitehintasi perustuu? Käytännössä nuo hinnat tarkoittaisivat sitä että jo nykyinen alihankintana ostettu tuotanto sakkaisi todella pahasti, tai autot lakkaisivat liikkumasta(ja renkaat kulumasta). En pidä kumpaakaan skenaariota kovin todennäköisenä. Näillä hinnoilla liikevaihdon ei tarvitse edes kasvaa, ja siitä huolimatta oman toiminnan tehostumisen kautta voidaan perustella tuloskasvua.

      1. Väärin sijoitettu

        Nykyisellä alihankinnalla tehdyt renkaat on kaikki suunnattu keski-euroopppaan. Siellä katteet on jotain aivan muuta kuin pohjoismaissa. Kuten sanoin, siellä Nokian ei ole muutenkaan premium-merkki eikä varsinkaan niissä hinnoissa.

        Kuka ostaisi Kiinassa valmistettuja renkaita edes sillä vanhalla Nokian hinnalla? Ei ole tainnut kauppa käydäkkään kun ei niistä paljoa huudella.

        Jenkeissä renkaiden myynti ja valmistus lienee jokseenkin kannattamatonta kaikilla. Huomaat sen jo siitäkin, että moni valmistaja sulkee siellä rengastehtaitaan.

        Länsimaisen premiumin tuho yltää nyt jo 17” renkaisiin. Sitä pienempää ei juuri kannata valmistaa. Isojen katteet on timanttia, samoin kuin pohjoismaisten tuotteiden. Niistä tulee pitää kiinni kynsin ja hampain.

        Venäjän valmistus oli kultakaivos. Sen perään on turha haikailla, mutta sille ei ole korvaajaa. Romania tai kiinan alihankinta ei pääse lähellekään. Nokian ja jenkkien tehtaiden kulurakenne on niin raaka ettei niissäkään kannata bulkkia ja pientä rengasta valmistaa.

        Alamäki jatkuu kunnes uusi toimitusjohtaja hoitaa tehtävänsä ja kauppaa koko firman.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top