Nokian Renkaat ilmoitti toimitusjohtajan vaihdoksesta eilen kymmenen uutisten aikaan. Jukka Moisio aloittaa tehtävässään välittömästi ja Hille Korhonen eroaa. Tämä ilmoitus on ollut sijoittajien keskuudessa toivottu, sillä heti valinnastaan lähtien Hille Korhosen kykyjä on epäilty muun muassa siksi, että hän toimi ennen nimitystään Alkon johtajana.
Kuten tiedetään, monopolin johtaminen on hieman helpompaa kuin kansainvälisen pörssiyrityksen ohjaus. Toki ennen valintaansa Korhonen oli toiminut noin 11 vuotta Nokian Renkaiden hallituksessa, joten aivan ummikkona hän ei tehtävää ottanut vastaan. Kovin mairittelevaa jälkeä Korhonen ei valitettavasti saanut aikaan Nokian Renkaiden kurssille, sillä hänen aikakaudellaan yhtiön arvo heikkeni merkittävästi, kuten seuraavasta kuvasta voi havaita.
Luonnollisesti kurssilasku ei ollut ainoastaan Korhosen aikaansaannosta. Markkinakysyntä kautta linjan laski ja samaan rytäkkään osui vielä korona-kriisi. Näiden yhteisvaikutuksena kurssi laski alimmille tasoilleen sitten finanssikriisin. Rivisijoittajan on mahdotonta tietää millaisia päätöksiä taustalla on tehty tai jätetty tekemättä kysynnän heiketessä. Silti mieleeni muistuu esimerkiksi aikaisemman toimitusjohtajan Kim Granin onnistuminen vaikeassa paikassa Venäjän markkinoiden hyydyttyä heikon ruplan vuoksi. Tuolloin tilanne pystyttiin hyödyntämään siten, että markkinapainopistettä siirrettiin Venäjältä Eurooppaan. Näin ollen yhtiö käänsi devalvoituneen ruplan edukseen ja hyötyi halventuneista valmistuskustannuksista.
Tällä hetkellä yhtiön tilanne ei luonnollisesti vaikuta lupaavalta, toisesta kvartaalista tulee todennäköisesti hyvin heikko ja jopa ensimmäinen operatiivisesti tappiollinen kvartaali miesmuistiin. Alihankkijavarastot ovat täynnä renkaita ja ihmiset eivät tällä hetkellä liiku. Raskas liikenne toimii suuremmalla käyttöasteella, mutta tämän segmentin osuus Nokian Renkaiden liiketoiminnasta on vain 13%. Uusi toimitusjohtaja Jukka Moisio joutuu aloittamaan hyvin haastavasta tilanteesta.
Markkinat sen sijaan ovat selvästi luottavaisia Moision kykyihin, sillä tätä kirjoittaessa kurssi on noussut tänään noin 16%. Kun otetaan huomioon nykyinen globaali tilanne, voidaan perustellusti ihmetellä tätä markkinareaktiota. Luultavasti se ei perustu täysin yhtiön fundamentteihin, aivan näin paljon yhtiön potentiaalinen tuloksentekokyky tuskin muuttui tällä ilmoituksella. Tämän vuoden ilmiö ovat olleet rajut nousut ja laskut, tämä näyttää jatkavan samaa sarjaa. Nokian Renkaiden osake on ollut myös shorttaajien suosikki, joten ehkä tässä nähdään myös niin sanottua ”short squeeze” -ilmiötä.
Onko osake nyt kallis vai halpa?
Koska koronan vuoksi näkyvyys tulevaisuuteen on äärimmäisen heikko, käytetään arvonmääritykseen menneiden vuosien keskiarvotulosta jota voidaan pitää jonkinlaisena perustuloksena normaalissa maailmantilanteessa. Tällä keskiarvotuloksella P/E-luku on tällä hetkellä noin 11,3. Q1-raportista saadulla osakekohtaisella omalla pääomalla P/B-luku on 1,83. Kun otetaan huomioon, että ensimmäisellä kvartaalilla osakekohtaista tulosta kertyi vain 0,02 euroa ja toinen kvartaali tulee todennäköisimmin olemaan tappiollinen on yhtiö lyhyellä tähtäimellä kalliin tuntuinen.
Mielestäni pidemmän tähtäimen sijoittajankin kannattaa vielä tähyillä parempia ostopaikkoja. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, oletettavasti jo huomenna kurssi tulee jälleen reilusti alas kunhan shorttaajat on ensin saatu savustettua ulos. Yhtiön tämänhetkisellä tuloksellisella performanssilla tämä olisikin looginen skenaario. Nokian Renkaatkin palautuu vielä normaaleille urilleen aikana koronan jälkeen, mutta toipuminen voi viedä aikaa enemmän kuin muilla yhtiöillä. Tämä johtuu siitä, että jo ennen koronaa yhtiön myynti laski sen kaikilla keskeisillä markkinoilla. Yhdysvaltain investointi tuonee myyntiin potkua kunhan tuotantolaitos saadaan rullaamaan täydellä kapasiteetilla. Tämä ei silti riitä kompensoimaan täysimääräisesti heikompaa kysyntää päämarkkinoilla.
Olen nähnyt kysymyksiä siitä onko Nokian Renkaiden laatuyhtiön status vaarassa. Mielestäni on, ja tässä uudella toimitusjohtajalla tulee olemaan suuri rooli. Nokian Renkaiden brändiä tulee tehdä tunnetuksi maailmalla ja yhtiön pitää pysyä mukana talvirengasmarkkinoiden kovassa kilpailussa tai suuremmat kilpakumppanit ajavat ohitse renkaat savuten. Nokian Renkaiden ainoa resepti menestykseen on pysytellä talvirengastestien parhaimmistossa, sillä yhtiö ei kykene kilpailemaan esimerkiksi kiinalaisvalmistajien kanssa halvemmissa segmenteissä. Brändi ja testivoittajuus tuo mukanaan hinnoitteluvoiman, jolla Nokian Renkaat on tähän saakka ollut maailman kannattavin rengasyhtiö.
Salkustani löytyy Nokian Renkaiden osakkeita.