Sähköautot ovat jo jonkin aikaa tehneet tuloaan autoilun valtavirtaan. Etenkin viime vuonna myös perinneautonvalmistajat ilmoittivat yksin toisensa perään siirtyvänsä valmistamaan siirtymäajan jälkeen pelkästään sähköisiä ajoneuvoja. Polttomoottorin kehityksen päättyminen on nyt useiden automerkkien kohdalla tosiasia.
Tämä kehitys on vienyt autonvalmistajat uuden tilanteen eteen. Muutokset vaativat mittavia investointeja tehtaisiin sekä siirtymistä akkuteknologian pariin, sillä akut ovat keskeisin sähköajoneuvojen komponentti. Mieleen tulee väkisinkin ajatus, että tässä voisi olla myös uusilla toimijoilla hyvä markkinarako, siis sellaisilla joilla on jo osaamista teknologiasta, autonvalmistuksesta sekä akuista. Olisiko meillä Suomessa mahdollista alkaa valmistamaan sähköajoneuvoja?
Fortum on vauras energiayhtiö jolla on pitkät perinteet Suomessa sekä Pohjoismaissa. Fortumilla on lisäksi erittäin kova osaaminen erilaisissa sähköntuotantojärjestelmissä. Voisiko Fortum laajentua myös akkujen valmistajaksi tai tuotannon yhteistyökumppaniksi? Kuten tiedetään, Fortumilla on hyvät edellytykset akkujen ja akkumineraalien kierrätykseen akkujen tultua elinkaarensa päähän. Näin ollen Fortum voisi olla akkutuotannossakin mukana kiertotalouden edelläkävijänä. Koska Fortum toimii myös sähkön myyjänä sekä latausinfran ylläpitäjänä, voisi yhtiö tarjota omien autojensa ostajalle houkutuksena esimerkiksi halvempaa lataussähköä.
Nokia puolestaan on vauras verkkoyhtiö joka nykyään tekee 5G-verkkoja, mutta osaamista on usealla sektorilla. Nokia on hyvin kansainvälinen yhtiö. 5G mahdollistaa useat erilaiset innovaatiot, kuten esimerkiksi autonomisen ajamisen.
Qt on kasvava ohjelmistoyritys jonka tuotteet soveltuvat muun muassa sulautettuihin järjestelmiin. Qt:lla on tälläkin hetkellä paljon asiakkaita autoalalla, ja asiakkaita löytyy varmasti leivänpaahdinfirmoista sähköautonvalmistajiin myös tulevaisuudessa. Qt:lla on ohjelmoitu muun muassa BMW:n autotietojärjestelmiä.
Varsinaista autonvalmistustahan Suomessa jo on Valmet Automotiven kautta. Valmet on toiminut sopimusvalmistajana useille eri automerkeille. Viimeisimpänä Uudessakaupungissa on valmistettu Mercedes-Benzin A-sarjaa sekä GLC-katumaasturia. Salossa yhtiö valmistaa sarjatuotantona akkuja autoteollisuuteen. Akkutehtaan laajennus valmistuu tämän vuoden aikana.
Viisaat päät yhteen?
Nokian nykyinen pääjohtaja Pekka Lundmark on entinen Fortumin pääjohtaja. Hän olisi juuri oikea henkilö rakentamaan yhteistyötä näiden kahden suuryhtiön välille. Myös Qt:lla on Nokia-tausta, joten sielläkin on todennäköisesti Lundmarkiin suopeasti suhtautuvia ihmisiä. Nämä mainitut yhtiöt ovat pitkien juurtensa vuoksi todennäköisesti jonkin verran isänmaallisia, joten ne voisivat hyvinkin olla kiinnostuneita kotimaisesta automerkistä. Toki on muistettava, että projektin kannattavuus sanelee sen mielekkyyden.
Voisin kuvitella, että kansan keskuudessa kotimainen automerkki otettaisiin suopeasti vastaan, sillä viimeinkin meillä olisi jotain jota verrata naapurimaiden Volvoihin ja Ladoihin. Etenkin meille osakesijoittajille olisi ylpeyden aihe ajaa autolla, jota on ollut valmistamassa mahdollisesti useampikin salkkuyhtiö.
”Koska Fortum toimii myös sähkön myyjänä sekä latausinfran ylläpitäjänä, voisi yhtiö tarjota omien autojensa ostajalle houkutuksena esimerkiksi halvempaa lataussähköä.” Tässä olisi voinut käyttää vähän aikaa tutkimukseen. Fortum ei omista enää julkista Lataustoimintaa vaan tämä myytiin ReCharge Infralle koko paska. Fortum toimii vain yhtenä operaattoreista näillä latureilla muiden toimijoiden ohella.
Kiitos valistuksesta, en tosiaan tutkinut asiaa vaan oletin että ovat Fortumin rakentamia. Kaikesta huolimatta eikös jutun pointti kuitenkin ole pitävä, Fortumhan tarjoaa nytkin esimerkiksi mahdollisuutta ladata tien varrelta sähköä niille jotka aurinkopaneeleilla myyvät sähköä verkkoon? Fortum voisi siis halutessaan tarjoa etua ”omalla autollaan” sähköautoileville.