Rahapelaamiseen liittyvät verot ja kuinka niistä voi tulla iso tulonlähde Suomelle

Verotus on iso asia Suomessa. Maamme tunnetaan maailman mittakaavassa varsin ankarasta verotuksessaan. Korkealla verotuksella taataan hyvinvointivaltion toiminta, sillä sitä kautta saadaan tuloutettua valtavasti rahaa yhteiskunnan toimintoihin ja niin sanottuun yhteiseen kassaan.

Tässä artikkelissa käsittelemme pääasiassa rahapelaamiseen liittyvää verotusta. Millä tavoin tämän tyyppinen verotus on Suomessa hoidettu ja kuinka paljon rahapelit tuovat valtion kassaan tuloja? Luvassa on juridisestakin näkökulmasta kiinnostava tietopaketti paitsi nykyhetkestä, myös rahapeliverotuksen tulevaisuudesta.

Rahapelaamisen verotuksen historia Suomessa

Rahapelejä on pelattu Suomessa niin pitkään kuin kukaan meistä muistaa. Ensimmäiset kolikkopelit saapuivat maahamme laivoilla jo 1940-luvun tuntumassa sotien jälkeen. Ei mennyt tuolloin aikaakaan, kun rahapelit otettiin valtion alaisuuteen yhtenäistä rahapelijärjestelmää varten. Vähitellen mukaan tuli sitten myös loton ja arpapelien kaltaisia tuotteita, ja tänä päivänä meillä onkin jo suorastaan valtava valtion pyörittämä Veikkauksen monopoli.

Vain harvassa maailman maassa pelataan rahapelejä yhtä paljon kuin mitä Suomessa. Ala on mitattu suuremmaksi ainoastaan Australiassa ja Japanissa, joissa maamme tavoin on myös paljon uhkapelaamiseen liittyviä ongelmia.

Rahapelien verotuksen suhteen ei järjestelmässämme olla nähty muutoksia lainkaan Veikkauksen olemassaolon aikana. Rahapelien pelaajat eivät ole koko tänä aikana maksaneet pelaamisestaan tai voitoistaan euroakaan veroja. Verovapaat voitot ovat siis kuuluneet aina asiaan, joskin rahapeleistä saadut voitot muutoin on tuloutettu Veikkauksen niin sanotuille edunsaajille.

Vasta aivan viime vuosina Veikkauksen tuottamat tulot on ohjattu valittujen edunsaajien sijasta suoraan valtiolle, josta ne on sitten jaettu poliittisissa päätäntäelimissä eteenpäin. Tämän tuoreen järjestelyn avulla tarkoituksena on ollut purkaa edunsaajien ja ongelmallisen rahapelaamisen välinen yhteys. Monien kriitikoiden mielestä Suomessa ollaan tarkoituksella edunsaajien toimesta pyritty suojelemaan rikkinäistä ja peliongelmista piittaamatonta järjestelmää.

Sittemmin Suomessa on myös viimein päätetty kotimaisen monopolin purkamisesta. Rahapelit eivät nimittäin enää tuota yhtä paljon rahaa Suomelle, vaan iso osa pelaamiseen käyttämistämme varoista suuntautuu ulkomaisille kasinoille. Sivusto Britekasinot listaa muutamia kasinoita, jotka ovat suomalaisten pelaajien mieleen. Kansainvälisillä markkinoilla palautusprosentit ovat usein parempia, minkä lisäksi asiakkaat pääsevät lunastamaan itselleen myös erilaisia sisäänheittotarjouksia.

Uusi lisenssijärjestelmä kerää veroja ulkomaisilta toimijoilta

Nyt kun suuri osa suomalaisten rahapelaamiseen käyttämistä varoista valuu ulkomaille, ollaan Suomeen kaavailtu käyttöön niin sanottua lisenssijärjestelmää. Lisenssijärjestelmän ideana on, että myös ulkomaiset kasinot pystyvät pääsemään kotimaisille markkinoille täysin laillisesti maksamalla toiminnastaan lisenssimaksut Suomeen.

Tavanomaisesti ulkomaiset nettikasinot ovat palvelleet suomalaisia asiakkaita ulkomaisten lisenssien suojista. Maltalaisilla ja virolaisilla kasinoilla pelatessaan kotimaisten pelaajien ei ole tarvinnut maksaa voitoistaan lainkaan voittoja. Euroopan unionin ulkopuolella lisensoiduilta kasinoilta saaduista voitoista puolestaan on tullut ilmoittaa Suomeen veronmaksua varten.

Tavalliset kansalaiset eivät uudessa lisenssijärjestelmässä joudu maksamaan veroja suomalaisen lisenssin alaisuudessa toimivilta kasinoilta saamistaan voitoista. Sen sijaan maksumieheksi joutuvat kasinot, jotka tarjoavat palveluitaan Suomeen.

Käytännössä lisenssijärjestelmä tulee todennäköisesti keräämään ulkomaisilta toimijoilta rahaa siis kahdella eri tavalla: lisenssimaksuilla sekä toiminnan tuloista perityillä veroilla. Veropotista voi tällöin tulla melkoisen suuri riippuen siitä, millaiset lisenssiehdot järjestelmälle kehitetään.

Lisenssijärjestelmän säännöt eivät saa olla liian tiukat

Tulevan lisenssijärjestelmän on tarkoitus tulla käyttöön viimeistään vuoden 2026 alkuun mennessä. Sen yksityiskohtia käydään parhaillaan läpi erinäisissä poliittisissa suunnittelutoimikunnissa, joiden tavoitteena on kehittää Suomeen mahdollisimman hyvin toimiva ja aukoton lisenssijärjestelmä. Ongelmana on, että järjestelmän pitää pystyä tasapainottamaan eri tahojen intressit tarpeeksi hyvin.

Ehkäpä erityisen tärkeää on, että tulevasta järjestelmästä saadaan kiinnostava ja houkuttelevat nimenomaan ulkopuolelta tuleville kasinofirmoille. Mikäli Suomen lisenssistä tulee liian kallis tai se ei mahdollista kantajilleen minkäänlaista markkinointia, saattavat kasinot jättäytyä ulos sen piiristä. Tällöin saatetaan päätyä samanlaiseen tilanteeseen kuin millainen vallitsee jo länsinaapurissamme Ruotsissa. Ruotsissa moni kasino on tarkoituksella jättäytynyt täkäläisen lisenssijärjestelmän ulkopuolelle ja tarjoaa ruotsalaisille edelleen palveluitaan esimerkiksi Maltan, Viron ja Curacaon lisenssien alaisuudesta.

Vaikka suomalainen lisenssi tuleekin markkinoille, ei se tule yksioikoisesti tekemään muilla lisensseillä toimivia kasinoita laittomiksi. Vaarana siis on, että liian tiukat säännöt ja ehdot tulevat vieraannuttamaan ulkomaiset toimijat, jolloin pelitoiminnan tulot jäävät edelleen suomalaisen järjestelmän ulkopuolelle.

Lopuksi

Uuden lisenssijärjestelmän voi perustaa ja ottaa käyttöön ainoastaan yhden kerran. Tällä hetkellä moni suomalaista tilannetta seuraava ulkomainen toimija toivoo, että suunnittelu hoidettaisiin kunnialla ja siinä otettaisiin huomioon myös markkinoille haluavien pelifirmojen toiveet ja tilanne.

Valitettavasti poliitikoilla on lähes valtiossa kuin valtiossa tapana tehdä virheitä päätöksissään ja linjanvedoissaan. Emme siis voi tässä vaiheessa kuin vain odottaa jännityksellä – ja hieman myös peläten –, millaiset ukaasit meille Arkadianmäellä säädetään.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top