Kaleva käsikirjoittaa Stora Enson tulevaisuutta

Oululainen sanomalehti Kaleva uutisoi eilen Stora Enson Oulun tehtaan tulevaisuuden suunnitelmista tietoja, joista pörssiyhtiö itse ei ole maininnut sanaakaan virallisissa tiedotteissaan. Kalevan uutisen mukaan Stora Enso toteuttaisi Oulun investoinnin kahdessa vaiheessa, joka tarkoittaisi sitä että ensin muutettaisiin paperikone 7 kraftlainerlinjaksi, ja toisessa vaiheessa myös paperikone 6 muutettaisiin kartonkikoneeksi. Tietopohjana tälle ennustukselle käytettiin ilmeisesti Stora Enson jättämää ympäristölupahakemusta, jossa alkuperäisen investointisuunnitelman mukaisesti käsiteltiin kahden kartonkilinjan vaikutuksia ympäristölle.

Tästä alkuperäisestä investointisuunnitelmasta Stora Enso kuitenkin perääntyi radikaalisti, ja nyt ollaankin muuttamassa kartonkikoneeksi pelkkä paperikone 7, ja sekä paperikone 6 että arkittamo suljetaan kokonaan. Näin on asian laita myös yhtiön virallisten pörssitiedotteiden mukaan, joten Kalevan toimittaja tekee vahvaa omaa tulkintaansa tilanteesta. Poliitikkotermein voitaisiin puhua jopa muunnellusta totuudesta. Julkisesti missään ei ole puhuttu ensimmäisestä ja toisesta vaiheesta.

Klippejä Kalevan artikkelin paperiversiosta.

Oman tietolähteeni mukaan PK6 tullaan kuitenkin pitämään ”käyttökuntoisena,” joten konetta ei täysin museoida pressun alle vaikka sitä nyt lakkauttaminen odottaakin. Tämä enteilee sitä, että koneelle olisi tulossa jatkokäyttöä.

Ensimmäisen kraftlainerlinjan täyteen tuotantokapasiteettiin virittämisen on arvioitu vievän noin neljä vuotta. On todennäköistä että PK6:lle tehdään sen jälkeen, maailmantalouden niin salliessa, samanlainen muutostyö ja sillä aletaan valmistamaan myös kartonkia. Tämä on kuitenkin skenaario josta Stora Enso voi vielä halutessaan perääntyä, eikä mikään ole varmaa ennen lopullista investointipäätöstä myös toiselle linjalle.

Oulun tehdas on Stora Enson tehokkaimpia ja moderneimpia yksiköitä, joten vaikuttaisi suoranaiselta tuhlailulta jättää kokonainen konesali tyhjäkäynnille kuten otetaan huomioon että esimerkiksi kaikki logistiikka koneilta satamaan asti on jo valmiiksi rakennettu. Näinpä tämä Kalevan maalaama skenaario on mielestäni varsin todennäköinen, mutta ei todellakaan niin varma kuin Kalevan uutinen antaa ymmärtää.




Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *