Silmiini osui Kauppalehden uutispäällikön teksti ”En omista autoani, enkä haluakaan.” Juttu kertoi pääasiassa yksityisleasingauton omistamisen auvoisuudesta. Nyt kuka tahansa pääsee ajamaan uudella autolla ja kaikki pelaa. Valitettavasti Suomen kenties suosituimman talouslehden uutispäällikkö ei muistanut paneutua asian talouspuoleen, eli kannattaako tämä toiminta verrattuna siihen että ostaa uuden auton omakseen. Tästä syystä kirjoitus jäi vain yksipuoliseksi hehkutukseksi vailla talousfaktoja.
Etsin leasingsopimusten tietoja ja selvisi, että noin 450€ kuukausihinta lienee realistinen keskiarvokustannus tyypillisimmille halvemmille perheautoille. Joissain sopimuksissa tämä sisältää huollot ja renkaiden vaihdot. Koska sopimuksen kesto on kolme vuotta, tulee tässä ajassa kustannuksia 16 200€. Tämän jälkeen voi päättää, lunastaako auton itselleen vai jatkaako uudella leasingilla. Jos oletetaan, että asiakas jatkaa uudella leasingsopimuksella, hän saa jälleen uuden auton josta maksaa samat kustannukset seuraavien kolmen vuoden aikana. Näin ollen hän maksaa autoilustaan kuudessa vuodessa huimat 32 400€. Kaiken kukkuraksi tämän jälkeen hänen on joko lunastettava auto itselleen, otettava uusi leasingsopimus tai käveltävä kotiin. Mitä pidemmän ajan leasingilla ajaa, sitä suurempi ero tulee oman auton ostamisen eduksi.
Mitkä siis ovat leasingauton edut? Leasigauton eduksi voidaan laskea käsirahan uupuminen, jolloin rahaa jää käytettäväksi tuottavempaan toimintaan eli sijoituksiin enemmän. Näin ollen kustannusero kaventuu jonkin verran. Tietysti huolettomuus on yksi etu, sillä auton vikaantumisesta ei tarvitse vastata omalla lompakollaan mikäli huollot kuuluvat sopimukseen. (Tämä taas näkyy kuukausimaksussa verrattuna oman auton ostamiseen.)
Tarkkoja laskelmia asian pohjalta on vaikea tehdä, koska se riippuu monesta asiasta. Leasingin puolelta sopimukset ovat erilaisia, joihinkin kuuluvat huollot ja vakuutukset ja joihinkin eivät. Omaa autoa ostaessa rahoituksella taas vaihtelevat tarvittavan käsirahan suuruus sekä rahoituksen korot. Oman auton hinnan arvonalenema ajan saatossa on myös vaikea määrittää, se kun tulee ottaa huomioon muiden kulujen lisäksi.
Omalla kohdallani voisin luopua omasta autostani, mikäli saisin leasingauton sopivan edullisella hinnalla. Mielestäni nämä nykyiset hinnat eivät vielä ole tarpeeksi houkuttelevia. Minulle auton omistaminen ei ole itseisarvo, vaan pystyn ajattelemaan autoilun myös palveluna josta maksan jonkin tietyn kuukausihinnan. Seuraan optimistisena nykyistä kehitystä, sillä jotkin palveluntarjoajat ovat kehitelleet erilaisia autojen yhteiskäyttöratkaisuja jotka jakaisivat kustannuksia isommalle joukolle.
Hei, sanoisin että suurimpaan osaan käyttöetu autoista kuuluu mukaan vakuutukset, huollot, verot, renkaat, niiden säilytksen, käyttövoimaverot jne. Itse maksan omasta 30 000euron Octaviasta 415e kuussa ja ainoa lisäkustannus on diesel ja auton pesut. Toki tämäkin diili on kalliimpi hieman kuin omistaa oma auto, varsinkin jos sen ei ole pakko olla uusi.
Kuten mainitsitkin, huolettomuudessa liisari kyllä pesee itse omistaman auton, mutta kolmen vuoden jälkeen ei ole vielä pakko lopettaa liisausta, yleensä neljännen vuoden saa tuntuvalla alennuksella.
Näin yllä kuvatusti menee varmaan suurin osa ns työsuhdeautoista. Siitäkin huolimatta ostan seuraavaksi itse auton taas, säästöä tulee jos viitsii ajella halvemmalla ja vanhemmalla autolla.
Hienoa kuulla omakohtaista kokemusta aiheesta!