Näin autoilet mahdollisimman halvalla

Taloussanomat uutisoi eilen halvimmasta tavasta hankkia auto. Uutinen jätti kuitenkin vastaamatta itse kysymykseen, mutta ei hätää sillä tuulipukumies tulee hätiin. Tässä tekstissäni kerron mikä on halvin tapa hankkia auto ja kuinka ylimääräisiä kuluja voi karsia vielä sen jälkeenkin kun auto on hankittu.

Halvin tapa hankkia auto on tietysti ostaa korkeintaan muutaman satalappusen maksava peli. Näissä on käyttöarvoa paljon enemmän kuin mitä hinta antaa ymmärtää. Esimerkiksi vanhemmat japanilaiset autot ovat tekniikaltaan lähes pomminvarmoja, mikäli auton kori ei vain sula ympäriltä. Samoin ranskalaiset autot ovat usein kroonisessa alennuksessa, joten näitä kannattaa seurata. Jos pientä fiksattavaa löytyykin, näistä selviää usein vain pienellä lisäinvestoinnilla.

Mikäli ostat hienon ja todella mukavan auton, tämä motivoi sinua varmasti ajamaan enemmän. Tämä taas aiheuttaa suuremmat polttoainekustannukset. Tässäkin asiassa vanhempi käytetty auto voi tuoda sinulle säästöjä, vaikka kulutus paperilla näyttäisikin isommalta. Mikäli löydät niin vanhan auton ettei siinä ole edes ohjaustehostinta, ajelu käy samalla hyvänä liikuntasuoritteena varsinkin kaupunkipyörittelyssä.

Uuden auton takuun säilymisen edellytyksenä on säännöllinen huollattaminen merkkikorjaamolla. Vanhan auton kanssa voit huoletta tehdä pikkuhuollot itse, tai etsiä sopiva nyrkkikorjaamo edullisimpaan hintaan. Huomaathan että vanhoissa autoissa yleensä on se etu että niitä ylipäätään voi huoltaa itse. Vanhempi auto saattaa itseasiassa olla hankintahinnaltaan edullisempi kuin uuden auton yksi huolto merkkikorjaamolla. Huollot kannattaa kilpailuttaa AutoJerryllä, jolloin saat aina kaupungin parhaan hinnan huollolle. Minulla on tästä omakohtaisia positiivisia kokemuksia.

Vanhemman auton kanssa myös vakuutuksissa tulee säästöä, sillä autoon voi ottaa pelkän liikennevakuutuksen tai korkeintaan hinausturvan sisältävän osakaskon. Vaihtoehtoisesti voi harkita myös pelkkää liikennevakuutusta ja autoliiton jäsenyyttä, johon kuuluu matkanjatkoturva. Uuden auton vakuutus täyskaskolla tulee moninkertaisesti kalliimmaksi. Mikäli ajat vähän tai kausittaisesti, myös väliaikaista seisontaan laittoa voi harkita.

Viimeisenä vielä perinteinen kikka jolla säästää rengaskuluissa. Mikäli talvirenkaat ovat jo tipauttaneet suurimman osan nastoistaan ja alkavat olemaan elämänsä ehtoopuolella, voi loputkin nastat nyppiä pois ja käyttää renkaita kesärenkaina. Tämä ei välttämättä turvallisuuden kannalta ole optimiratkaisu, mutta mikäli ajo keskittyy pääasiassa kaupunkiajoon ja pieniin nopeuksiin eroa tuskin huomaa.

2 ajatusta aiheesta “Näin autoilet mahdollisimman halvalla”

    1. Sinullahan olikin hyviä skenaarioita! 🙂 Minäkin olen suurimman osan ajasta omistanut vanhan japsin ja nyttemmin uudemman hybridijapsin.

Vastaa käyttäjälle Osinkko Peru vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top