Pistokehybridillä merkittäviä säästöjä

Moni autoilija pohtii kuinka autoilun kustannuksia voisi alentaa. Polttoaineet ovat Suomessa pahoin verotettuja ja ajoneuvoverotkin nousevat vuosi vuodelta. Kiristyvän ajoneuvoveron tarkoitus on kääntää ihmisten katseita kohti vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja. Hybridiautojen suosio kasvaa nyt kovaa vauhtia, ja lähestulkoon jokaisesta automallista on tätä nykyä saatavilla hybridiversio. Täyssähköautojen yleistyminen sen sijaan näyttää vievän vielä aikaa. Tähän on varmasti suurena syynä autojen korkeampi hinta sekä valikoiman puute. Muistanette kuinka mekin testasimme viime talvena Tesla Model S:n. Entäpä auto jossa on molemmat, sekä latausmahdollisuus että bensiinimoottori toimintasäteen kasvattamiseksi? Otimme tällä kertaa testiin yhden halvimmista mahdollisista vaihtoehdoista tätä tarvetta täyttämään, Opel Amperan.

Opel Ampera on plug-in hybridi, eli sen akustoon voi ladata virtaa noin 70km matkaa varten esimerkiksi kotipistokkeesta. Jos vaaditaan pidempää toimintasädettä, käynnistää auto 1,4 litran bensiinimoottorin jota käytetään aggregaatin tapaan. Moottori ei siis ole suoraan yhteydessä vetäviin pyöriin. Akuston kapasiteetti on noin 16kWh(josta käytettävissä noin 10kWh) ja bensiinitankkiin sopii menovettä 35 litraa. Valmistajan mukaan yhdistetty ajomatka molempia käyttäen on noin 600km. Tehoa löytyy 150 hevosvoimaa ja vääntöä 370 Nm, Amperalla ei takuulla jää muiden jalkoihin.

 

Opel Ampera.

 

Amperakaan ei ole ollut uutena halpa, sen lähtöhinnat liikkuivat yli 40 000 eurossa. Oletettavasti hinta sekä uusi ja vieras tekniikka vaikutti siihen ettei autosta ainakaan Suomessa tullut koskaan mikään varsinainen myyntimenestys. Tällä hetkellä autojen hinnat ovat kuitenkin tulleet jo houkuttelevan alhaiselle tasolle. Hyviä yksilöitä alkaa löytymään jo hieman reilulla 15 000 eurolla. Myös tämä koeajamamme auto oli tässä hintaluokassa, ja sillä oli ajettu juuri 100 000km. Mitä tällä hinnalla sitten saa?

Koeajon perusteella täyteen ladattuna Amperalla pääsee suhteellisen helposti luvatut noin 70 kilometriä varsinkin kaupunkiajossa. Fysiikan lakien mukaan, mitä kovempaa ajaa sen lyhyemmän matkan pääsee ilmanvastuksen noustessa. 10A virralla auton akun latasi tyhjästä täyteen noin 5,5 tunnissa. Auto tuntuu erittäin pirteältä ja portaaton voimalinja sekä sähkömoottorin välitön vääntö tuntuvat miellyttäviltä. Alusta on mukavan napakka. Auton ulkonäkö jakaa varmasti mielipiteitä, omaan silmääni se on futuristisen komea.

 

Amperan kulutustiedot koeajolenkin varrella.

 

Moitteen sanat tulevat etenkin takatiloista. Takapenkkejä on akuston viemän tilan vuoksi vain kaksi, ja kattolinjan vuoksi jopa pienikokoiset naishenkilöt valittivat pään kopsumista ovenpieliin. Peräluukku on melko pieni ja tavarat tulee lastata korkean kynnyksen yli. Näkyvyyttä etuistuimilta rajoittavat etenkin paksut A-pilarit. Nahkapenkit tuntuivat hiostavan selkää vaikka enää ei varsinaisia hellepäiviä ollutkaan, penkkien viilennys ei olisi pahitteeksi.

Usein kun puhutaan täyssähköautoista on ensimmäinen vasta-argumentti ettei sillä tee mitään ellei pääse vähintään 500km yhdellä latauksella.(Näin pitkiä matkojahan usein ajetaan kertaakaan pysähtymättä?) Väittäisin silti, että jopa tämän Amperankin akkukapasiteetti riittää useimpien työmatka- ja arkiajoihin. Keskivertosuomalaisen työmatkahan on vain noin 14 kilometriä. Parhaimmassa tapauksessa polttoainekulut saisi nipistettyä lähes nollaan, mikäli työnantaja tarjoaisi latausmahdollisuuden. Vaikka autoa lataisi kotona, säästää polttoainekuluissa silti huomattavasti verrattuna tavalliseen polttomoottoriajoneuvoon. On kuitenkin sanottava, että Ampera on melko janoinen mikäli ajelee bensiinimoottorin avustamana. Kaupunkiajossa lukemat nousivat nopeasti jopa reiluun 7 litran lukemiin. Reilun 1700 kilon omamassa näyttelee tässä suurta roolia.

Sähköistä ajoa luvassa vielä 60 kilometriä.

 

Pistokehybridin etu verrattuna täyssähköön tulee siinä, että ajaessa ei tarvitse hermoilla riittääkö akku varmasti kotiin tai latauspisteelle. Myöskään viallinen tai ruuhkainen latausasema ei pysäytä matkantekoa. Sähköautojen yleistyessä juuri asemien ruuhkaisuus toisi merkittävän riskin jouhevalle matkanteolle. Latausasemaverkoston onkin syytä tulevaisuudessa laajentua sähköautokannan tahdissa. Muistan Teslan koeajosta sen, että varsinkin kun ajoimme talvisaikaan tuli reittejä suunniteltua tavallista huolellisemmin, jotta pystyimme varmistamaan akun riittävyyden seuraavalle latauspisteelle. Amperalla voi ajaa huolettomammin, tosin matka-ajossa akun kapasiteetti onkin nopeasti käytetty.

Täyssähköauton ongelma on tällä hetkellä se, että niillä ajavat vain innokkaimmat pioneerit sillä niiden kalleuden vuoksi niistä ei millään laskelmilla saa taloudellisesti kannattavia(Korjatkaa jos olen väärässä). Autojen korkea hankintahinta kuolettaa säästyvät polttoainekustannukset. Aivan toinen tarina on tällainen hankintahinnaltaan noin 15 000 euron nurkissa liikkuva pistokehybridi. Ajomäärästä riippuen voisi jopa olla mahdollista kuolettaa auton ostohinta säästyneillä polttoainekustannuksilla. Tämä tietysti edellyttää sitä, että pääosa ajoista tehdään sähköisesti.

Akun täyteen lataaminen maksanee tällä hetkellä karkeasti noin euron verran. Tällä ajomatkaa kertyy noin 70 kilometriä, joten polttoainekustannukset sadalle kilometrille ovat noin 1,43 euroa. Eilisen keskihinnalla 95E10-bensiini maksoi 1,569 euroa per litra. Jos oletetaan keskiverto bensiiniauton yhdistetyksi kulutukseksi noin 6 litraa, tulevat kustannukset sadalle kilometrille olemaan noin 9,41 euroa. Pistokehybridillä ajaminen on tämän esimerkin mukaan noin 6,5-kertaa halvempaa ja selvää säästöä kertyisi ideaalitapauksessa noin kahdeksan euroa sadalle kilometrille. Tämän täysin teoreettisen esimerkin perusteella 10 000km vuodessa ajava säästäisi vuodessa 800 euroa ja 20 000km ajava 1600 euroa. Kovin paljon enemmän ajavalle Ampera ei sitten olisikaan enää niin hyvä vaihtoehto, sillä akkukapasiteetti jää liian pieneksi keskimääräiseen päivämatkaan nähden.

Teoriassa 20 000 kilometriä vuodessa ajava voisi siis säästää Amperan ostohinnan polttoainekustannuksilla hieman reilussa 9 vuodessa. Laskelmieni tarkkuuteen vaikuttaa muun muassa talven ankaruus, talvihan tunnetusti kutistaa sähköistä toimintasädettä, sekä joissain tapauksissa pakottaa polttomoottorin käyntiin matkustamon lämmityksen turvaamiseksi lisäten samalla hiukan polttoainekustannuksia. Valmistajan mukaan Amperalla pääsee talvellakin vähintään 40km sähköllä.

Koeajon perusteella olen melko vakuuttunut Opel Amperasta ja voisin sellaista harkita itselleni esimerkiksi työautoksi ja kauppakassiksi. Perhekäyttöön auto ei tilojensa vuoksi sovellu. Autolla ajaminen on jopa sen verran edullista, että osakesäästäjälläkin olisi varaa ajella huvikseen. 🙂

Mitä mieltä sinä olet pistokehybrideistä / täyssähköautoista?




5 thoughts on “Pistokehybridillä merkittäviä säästöjä

  1. Paulix Reply

    Kolme vuotta Amperalla takana. Köyhän miehen Tesla..
    Säästöä tulee se tonni vuodessa ja tavalliseen autoon ei ole paluuta. Amperan aikoinaan ostaessani ei latausverkosto ollut vielä riittävä täyssähköön mutta nyt ei sekään ole enää rajoitteena ja käytettyjä sähköautojakin alkaa olla tarjolla.
    Joka tapauksessa, Ampera on vallan loistava peli.
    Suurin osa ei vaan tiedä Amperan olemassaolostakaan mitään vaan taloudellinen auto monelle tarkoittaa Priusta tai hybridi-Aurista. Jotka sivumennen sanoen ovat ihan eri planeetalta. Ampera on hiljainen, sporttinen, nätti, mukava ja halpa ylläpitää. Jos 4-paikkaisuus tai koukuttomuus ei ole ongelma, loistava valinta!

    • Osinkko Post authorReply

      Täytyy myöntää että minultakin löytyy tuo Auriksen hybridi ja siihen päädyin koska tiesin sen luotettavaksi ja edulliseksi ylläpitää, Amperasta ei tuolloin ollut vielä oikein tietoa ja hinnatkin olivat silloin korkeammat. Olen tämän asian suhteen siis hieman myöhäisherännäinen. Amperassa ei juuri muu jäänyt mietityttämään kuin tuo sisätilojen ahtaus, ystäväni tokaisi Priuksenkin tuntuvan Amperan jälkeen tila-autolta. 🙂

  2. Varaton Sijoittaja Reply

    Omissa laskelmissa nykyisen diesel Octavian vaihto esim Leafiin toisi minulle vuodessa pattiarallaa 2000-3000€ säästöt 30t vuosiajelulla. Toisaalta kun auto on tällä hetkellä siellä 15t paikkeilla niin liian monta vuotta menisi hinnan kuolettamiseen oletuksella, että hinnat tulevat yleistymisen myötä tippumaan isosti. Yleensä pioneerit maksavat enemmän kaikesta ja kärsivät myös lastenvioista yms. Kiinnostava ajatus tämä Ampera!

    • Osinkko Post authorReply

      Näin on. Mikäli ajoprofiili on sellainen että Amperalla selviäisi päivittäiset ajot sähköllä, tällä voisi säästää huomattavia summia sillä hankintahinta on niin alhainen.

  3. Toivo Reply

    Mitenkäs Amperan huoltojen, veron ja katsastuksen hinnat vs. normaali polttis?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *