Asiakaskokemuksia Sakasta ja Kamuxista

Tein vajaa kuukausi sitten autokaupat täyssähköautosta. Samalla kerrytin kokemuksia hieman näistä kotimaisista kilpailijoista, Sakasta eli Suomen Autokauppa Oy:sta sekä Kamuxista. Aivan mutkitta tai laadukkaasti eivät kaikki prosessit toimi, niistä seuraavaksi lisää.

Saka otti minulta ilmaisen lainan

Koska Suomen sähköautokanta etenkin täällä Pohjoisessa on huono, maamme sähköautojen valikoima on aika lailla Etelä-Suomen varassa. Bongasin sopivan auton Vaasasta, ja alustavasti kyselin auton tietoja. Kaikki näytti hyvältä, ja keskustelut etenivät siihen että kävisin Vaasassa koeajamassa autoa. Tämä siksi, että minulla oli juhannuksen tienoilla muutenkin menoa sinne suunnalle.

Keskustelujen edetessä myyjä toivoi, että maksaisin autosta 200€ varausmaksun jolloin he poistavat auton myynnistä ja se on siten varattu kokonaan minulle. Varausmaksun saisi heti takaisin mikäli en pitäisikään autosta. Emmin hieman, sillä osasin jotenkin jo aavistaa että vaikeuksia seuraa kun rahaa siirrellään tililtä toiselle, etenkin autokauppiaalle.

Myyjä ehdotti vielä, että he voisivat toimittaa auton Ouluun, joten voisin koeajaa sen jo ennen juhannusreissuani. Näin sovittiin. Lopulta auto tuli Ouluun vasta juhannuksen jälkeen, koska se oli Saksasta tuotu ja paperihommat vielä tekemättä. Näitä sattuu.

Olin alunperin kysynyt myyjältä auton kunnosta, ja hän ei huomannut auton korissa mitään erityistä sanomista. Livenä autoa katsellessani totesin, että korissa on kauttaaltaan pohjamaaliin menneitä jälkiä siellä täällä. Apukuskin ovessa oli useampikin jälki, jotka olisi kyllä pitänyt huomata. Koska auto on minulle suuri ostos, en halunnut ostaa autoa jonka katsominen harmittaisi minua joka päivä. Niinpä päätin hylätä tämän auton. Jälkikäteen voisi sanoa, että monelta harmilta olisi säästytty jos myyjä olisi vilkaissut autoa heti alunperin paremmin (tai vaihtoehtoisesti ollut rehellinen, mutta tähän en haluaisi uskoa).

Pyysin tuolloin saman tien myyjältä 200€ varausmaksun palauttamista, hän lupasi olla yhteydessä toimistoon ja hoitaa homman. Aikaa kului eikä rahoja kuulunut, kysyin uudestaan ja myyjä lupasi jälleen laittaa toimistolle viestin. Kului taas viikko eikä vieläkään rahoja kuulunut, ja otin uudelleen yhteyttä, myyjä lupasi taas olla toimistoon yhteydessä. Vihdoin kolmen viikon kuluttua ensimmäisestä pyynnöstäni rahat tulivat tilille. Mitä tuossa välillä tapahtui? Oma päätelmäni on, että Saka otti minulta ilmaisen korottoman lainan. Asiakkalle on ikävä tunne kun omat rahat ovat toisella takavarikossa.

Kaupat Kamuxin kanssa

Kamuxilla oli vastaava auto, mutta huomattavasti vähemmän ajettuna ja parempikuntoisena myynnissä täällä Oulussa. Niinpä aloimme tästä hieromaan kauppoja, ja lopulta kaupat syntyivätkin. Kaupan yhteydessä sovittiin, että Kamux tilaa autoon sekä uudet kesä- että talvirenkaat. Mitään sen kummempia ehtoja näille en asettanut, oletin että Kamux tilaa jotkin kohtuuhintaiset rengassarjat autoon.

Ja niinhän Kamux toden totta tekikin. Kesärenkailla ei mielestäni suuremmin ole väliä kunhan melutaso on kohtuullinen ja ellei ajele kovassa vesisateessa. Siitä huolimatta hieman hymyilytti kun huomasin, että Kamux laittoi autooni Tuulilasin kesärengastestissä huonoiten pärjänneet renkaat, Sailun Atrezzo Elitet.

Hyvä on, en asettanut kesärenkaille mitään odotuksia, mutta kyllä tästä saa aika negatiivisen kuvan siitä kuinka Kamux kohtelee maksavia asiakkaitaan. Ymmärrän, että yrityksen tarkoitus on ainoastaan rahan tekeminen osakkeenomistajille, mutta voisiko pienellä pelisilmällä näissä tapauksissa parantaa asiakaskokemusta, ja sitouttaa asiakasta ostamaan uudelleenkin auton samasta liikkeestä? Hintaero esimerkiksi Roadhawkkeihin olisi ollut vain muutamia euroja koko setille.

Yhteenveto

Minulle on jäänyt autokaupoista ja autokauppiaista negatiivinen kuva menneiltä vuosilta. Tämä johtuu siitä, että myyjät eivät ole aina olleet valmiita noudattamaan virhevastuutaan. Toivoin, että autokauppa olisi vuosien saatossa mennyt hieman asiallisempaan suuntaan, mutta nämä kokemukset osoittavat että asiakaspalvelu tai hyvä asiakaskokemus eivät vieläkään ole ykkösprioriteetteja alalla. Kunhan rahat on asiakkaalta saatu, jälkityöt hoidetaan sen jälkeen vähän sinne päin.

Milllaisia kokemuksia sinulla on autokaupoista? Kirjoita kommentti!

1 ajatus aiheesta “Asiakaskokemuksia Sakasta ja Kamuxista”

  1. Taitaapi olla sellainen lusmujen ala. Rahat pois mahdollisimman helpolla. On tietenkin oma vika jos menee halpaan,mutta rehellisyys kiertää tätä alaa.

Vastaa käyttäjälle Kari Peru vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top