Viime aikoina sekä kryptovaluutat, että myös pelaaminen ovat saaneet huomiota mediassa. Pelaamisesta on tullut osa valtavirtaa, joka johtuu monesta tekijästä. Kryptovaluutat ovat myös saaneet paljon huomiota, ei vähiten Elon Muskin twiittailujen sekä bitcoinin kurssin heilahtelun seurauksena. Harvempi tulee kysyneeksi sitä, että vaikuttavatko kryptovaluutat peliteollisuuteen ja jos vaikuttavat, niin millä tavalla? Tässä artikkelissa etsitään vastausta näihin kysymyksiin.

Pelaamisesta tulee arkipäivää yhä useammalle

Nykyään pelaamisesta on tullut osa monen sosiaalista elämää ja sen parissa tavataan kavereita sosiaalisen median yleistymisestä huolimatta. Vielä 90-luvulla ja 2000-luvun alussa pelaaminen miellettiin lähinnä konsoli ja tietokonepalaamiseksi kotosalla, mutta tilanne on muuttunut tekniikan kehityksen myötä. Keskeisessä roolissa tässä on ollut mobiiliteknologian kehittymien. Älypuhelimien tehon kasvaessa jokaisella sellaisen omistajalla on ollut käytännössä pelilaite taskussaan. Tämä on tuonut uusia pelaajia harrastajien joukkoon. Pelaamisen muodot ovat myös muuttuneet. Perinteisten pelien lisäksi monet ovat pelanneet internetin casino -sivustoilla. Näiden sivujen avulla on ollut mahdollista saavuttaa kasinokokemus kotona, tai missä sitten sattuukaan olemaan, kiitos kätevien mobiililaitteiden. Tekniikan kehittyessä nettikasinokokemus on muuttunut entistä sujuvammaksi ja näyttävämmäksi. Esimerkiksi livekasinopelien avulla pelaajat ovat saaneet entistä aidomman kasinokokemuksen aidon jakajan avulla. Peliharrastuksen saralla on siis tarjolla paljon eri vaihtoehtoja aina perinteisistä konsolipeleistä nettikasinoihin. Mutta miten kryptovaluutat vaikuttavat peliteollisuuteen?

Pelin sisäiset maksut kryptoissa

Yksi ensimmäisistä vastauksista, joka tulee luultavasti monen mieleen, on se, että kryptovaluutat tarjoavat mahdollisuuden maksaa esimerkiksi pelien sisäisiä ostoja. Pelin sisäisiä ostoja voidaan hyödyntää esimerkiksi tilanteessa, jossa itse peli on ilmainen ladattavaksi, mutta pelin sisällä tulee mahdollisuus ostaa esimerkiksi uusia hahmoja. Tällä tavalla kynnys pelata peliä madaltuu, mutta pelin tekijät pystyvät pitämään toimintansa kannattavana pelin sisäisten ostojen avulla. Pelin sisäisiä ostoja sovelletaan toki myös peleissä, jotka ovat maksullisia. Esimerkki tästä on Gran Turismo Sport -ajopeli, jossa on mahdollista ostaa uusia autoja joko pelin sisäisten krediittien tai sitten PlayStation Plus tilin kautta oikealla rahalla.

Monet isot yritykset, kuten mm. Microsoft, ovat hyväksyneet esim. bitcoinin maksuvälineenä ja peliteollisuuden yritykset ovat kääntymässä samaan suuntaan. Ne pyrkivät löytämään keinoja, jolla kryptovaluuttaa käyttämällä voi ostaa ja myydä esineitä pelin sisällä, avata uusia hahmoja ja niin edelleen. Tämän etu tavallisiin maksuihin verrattuna on se, että pelaajat voivat tehdä maksun suoraan toisilleen, kiitos pelaajien digitaalisten lompakoiden. Tämä ei kuitenkaan ole ainut hyöty, mitä kryptovaluuttojen käyttämisestä on.

Nopea, yksityisyyttä kunnioittava ja turvallinen

Yksi kryptojen suurimmista valteista on se, että niiden käytössä ei ole piilokuluja. Käyttäjän ei tarvitse edes miettiä vaihtokursseja, vaan maksut sujuvat jouhevasti. Yksi syy, miksi peliteollisuus kehittää kryptomaksuvaihtoehtoa on se, että se poistaa hitaan byrokratian maksuista, joihin saattaa törmätä pankkien tai hallitusten toimesta. Transaktiot hoituvat välittömästi sekä myös yksityisyyttä suojellen, mikäli niin halutaan. Tämä on hyvä uutinen niille, jotka haluavat pitää yksityisyydestään kiinni internetissä. Lohkoketjuteknologia on turvallisuuden takeena ja se estää laittoman kaupankäynnin digitaalisilla varoilla nettipeleissä. Se myös estää hakkeroinnin sekä avainten varastamisen, joten maksujen turvallisuus vaikuttaa olevan hyvissä kantimissa.

Näyttääkö Axie Infinity mallia?

Axie Infinity niminen NFT-pohjainen online-videopeli, jonka kehitti vietnamilainen Sky Mavis -studio. Tämä peli saattaa näyttää mallia tulevaisuuteen, sillä se käyttää kryptovaluuttoja nimeltä AXS ja SLP. Molemmat pohjautuvat Ethereumiin. The Economic Timesin mukaan tämä pelitoken starttasi marraskuussa 2020 ja heinäkuuhun 2021 mennessä se oli kasvanut huikeat yli 25 000 prosenttia! Tämä krypto sekoittaa pelaamisen ja kryptovaluutan, joten se saattaa hyvinkin näyttää suuntaa tulevaisuuteen pelialalla.

By Osinkko

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.