Tuulipuku koeajaa: Mitsubishi Outlander PHEV

Koeajosarjamme saa jälleen jatkoa. Tällä kertaa lähdimme koeajamaan tuliterän Mitsubishi Outlanderin plugin hybridin eli PHEV-mallin. Outlander on suuri maastoauto, joka on maassamme plugin hybridien kesken sangen suosittu. Se kykenee kulkemaan 13,8Kwh:n akustonsa turvin pelkällä sähköllä noin 45km, tämän jälkeen peliin astuu polttomoottori. Mukana tulevan laturin turvin auton pystyy lataamaan kotona täyteen 10A virralla noin 5,5 tunnissa ja alemmalla 8A virralla noin 7 tunnissa. Tämä tarkoittaa sitä, että akun ehtii aina yön aikana lataamaan täyteen. Mikäli työnantajasi tarjoaa latausmahdollisuuden, pääset myös kotimatkalle aina täydellä akulla. Auto tukee lisäksi pikalatausta, jolloin akun saa tyhjästä 80 prosentin varaukseen noin 25 minuutissa.

Etuna muihin plugin hybrideihin on, että tällä autolla voi vetää kärryä(vetokyky 1500kg) sekä suuren maavaran myötä sillä pärjää myös oikeasti hieman vaikeammissakin olosuhteissa. Luonnollisesti auto on myös neliveto, siinä on sähkömoottorit sekä etu- että taka-akseleilla. Niiden lisäksi konehuoneesta löytyy 2,4-litrainen (135hv/211Nm) bensiinimoottori joka toimii Toyotan hybridien tapaan Atkinson-syklillä tarjoten parempaa polttoainetaloudellisuutta. Koko hybridijärjestelmän suurin kokonaisteho on noin 220 hevosvoimaa.

Pelkästään polttomoottorin turvin edeten auto on luonnollisesti kokonsa vuoksi janoinen, onhan autolla massaa peräti 2390kg. Tarkkaa kulutuslukemaa emme ehtineet koeajolenkin aikana haarukoida mutta oletettavasti se liikkuu noin 7-8 litran paikkeilla per 100 kilometriä.

Mitsubishi Outlander PHEV 2019.

Ulkoa päin auto ei ole paljon muuttunut vuosien saatossa. Sen tunnistaa jo kauempaakin Outlanderiksi. Huomio kiinnittyy auton massiiviseen kokoon sekä maavaraan. Muutoin ulkokuori ei tarjoa erityistä huomioitavaa.

Takatilat ovat suuret. Vasemmassa reunassa on tehdasasenteinen subwoofer.

Tavaratila on luonnollisesti suuri tämän kokoluokan autossa, tilavuutta löytyy 463 litraa. Itseasiassa kaikissa muissa malleissa paitsi plugin hybridissä on optiona myös tavaratilan lisäpenkit, mutta tässä mallissa takasähkömoottori sekä ohjausyksikkö vievät tilaa sen verran ettei sitä ole saatavilla. Perheen matkalaukut ja esimerkiksi lastenvaunut sopivat kyytiin leikiten. Tavaratilan reunalta löytyy tehdasasenteinen subwoofer, joka takaa jyhkeät bassot musiikkia kuunneltaessa.

Sisältä auto on muovinen ja kolkko. Keskinäyttö on vanhahtavan oloinen.

Sisätiloiltaan Outlander on tyypilliseen tapaansa todella muovisen oloinen. Lisäksi mielestäni ohjaamo on kokonaisuudessaan melko kolkon oloinen ja mieleeni tuleekin designissa paluu 90-luvulle. Ainoa asia joka tuo kabiinia tälle vuosikymmenelle on kosketusnäyttö, joka sekin on valitettavan vanhanaikainen. Esimerkiksi vieritysominaisuuden puuttumisen johdosta sitä ei ole missään nimessä ilo käyttää. Myös valikot tuntuvat sokkeloisilta ja etsimäänsä asiaa saa hakea pitkään. Onneksi autosta löytyy sekä Android Auto sekä Apple Carplay- tuki joka lisää huomattavasti keskinäytön käytettävyyttä.

Vaikka designi on vanhahtavan näköistä, on auto kuitenkin varusteltu nykyaikaisilla varusteilla kuten törmäysavustimella, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä, kaistavaroittimella, automaattisilla kaukovaloilla, kuolleen kulman varoittimilla sekä peruutuskameralla. Autoon voi ottaa yhteyden mobiilisovelluksella josta voi tarkkailla latauksen etenemistä sekä käynnistää tai ajastaa ohjaaamon lämmityksen tai jäähdytyksen.

Sisätilat mukavan väljät. Aikuisetkin istuvat takapenkillä mukavasti. Autoon on sijoiteltu usb-paikkoja sen verran, että matkustajien puhelimet ja tabletit pysyvät varmasti virrassa pitkilläkin matkoilla. Sisätiloista voitaisiin kokonaisuutena sanoa, että tyypillistä Mitsubishiä, pääosin toimivaa mutta tyylitöntä. (Aivan kuten tuulipuku. 😉 )

Ajossa auto tuntuu hiljaiselta. Sähkön voimin liikutaan eleettömästi. Jos kaasua polkaisee reippaammin, lähtee polttomoottori päälle tarjoamaan lisävoimaa. Polttomoottorin ääni ei kuitenkaan ole häritsevän suurta sekään. Suurin nopeus pelkkien sähkömoottorien voimin ajettaessa on 135km/h, auton huippunopeus on 170km/h. Ohjaus on japanilaiseen tapaan tyypillisen kevyt. Yhteenvetona koeajolenkillä todettakoon, että Outlander on mukavan vaivaton ajettava.

Tämän koeajoauton hinta oli hieman reilut 50 000 euroa, mutta karsimalla lisävarusteita Outlanderin rattiin pääsee edullisimmillaan noin 44 000 eurolla. Tämä kuulostaa jo aivan kilpailukykyiseltä hinnalta mikäli on etsimässä tämän kokoluokan maastokelposta sekä vetokykyistä ajoneuvoa ja haluaa lisäksi päästä pienillä polttoainekustannuksilla.




Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *