Tuulipuku koeajaa: Toyota Camry Hybrid

Kesän ollessa kuumimmillaan ja lämpötilan noustessa täällä napapiirinkin kupeessa 30 asteeseen totesin, että mukavin paikka viettää aikaa on istuskella autossa. Tästä sain inspiraation hakea koeajoon Toyotan halutuimman uutuuden, Camryn jota on kehuttu parhaaksi Toyotaksi koskaan. Mielestäni Toyota on osakesäästäjälle luontevin automerkki, sillä se on tunnetusti luotettavin katsastustilastojen mukaan ja hybriditekniikan kanssa se myös kulkee pienillä polttoainekustannuksilla. Järkivalinta monella tapaa.

Toyota Camry Hybrid kesäillassa.

Mikä tekee Camrystä erikoisen ja itselleni mielenkiintoisen on uusittu hybriditekniikka, jossa on nyt enemmän ruutia kuin edellisen sukupolven 1.8-litraiseen moottoriin perustuvassa kolmannessa sukupolvessa. Camryn nokalta löytyy 2,5-litrainen vapaasti hengittävä rivinelonen, joka tarjoaa yhdessä sähkömoottorin kanssa 218 hevosvoiman huipputehon ja 221 newtonmetrin väännön. Edellisen sukupolven 1.8-litraiseen moottoriin perustuva hybridipaketti tuottaa 136 hevosoimaa ja 142nm vääntöä.

Ulospäin Camry näyttää mielestäni komealta ja ennen kaikkea suurelta. Kokonaispituutta autolta löytyy liki viisi metriä. Auton ulkokuori viestii jonkinlaisesta hillitystä eleganssista. Sisätilat ovat avarat, ja myyjän mukaan näitä on tilattu paljon takseiksi. Koska Camry korvaa Avensiksen, näitäkin tullaan taatusti näkemään tulevaisuudessa paljon tien päällä. Hinnat alkaen-malli sisältää paljon varusteita, kuten sähkösäätöiset etupenkit, bi-led-ajovalot, tummennetut takalasit, kaistavahdin sekä adaptiivisen vakionopeussäätimen. Parempiin varustetasoihin saa tärkeimpinä muun muassa HUD-näytön sekä sähkösäätöiset takapenkit.

Toyota Camryn muotoilu on mielestäni erittäin onnistunutta.

Hypätäänpä seuraavaksi Camryn rattiin ja otetaan tuntumaa auton ajettavuuteen. Minulla on useamman vuoden kokemus Toyotan kolmannen sukupolven hybriditekniikasta. Heti ensituntuma lähdettyäni Camryllä liikkeelle oli, että voimaa on nyt tarjolla huomattavasti enemmän. Pelkällä sähkömoottorilla pääsee myös aiempaa kovempaa ja se on edellistä sukupolvea vahvempi. Edellisen sukupoven autot kytkevät polttomoottorin päälle automaattisesti nopeuden ylittäessä 80km/h, Camryllä kykenin etenemään sähköisesti vielä noin 100km/h. Autossa on potkua sen verran, että ohitukset sujuvat takuulla turvallisesti.

Ohjauksen tuntumaa on jämäköitetty verrattuna aikaisempaan ja alusta on mukavan pehmeä. Äänenvaimennukseen on panostettu selkeästi. Tämän huomaa jo Toyotalle epätyypillisistä raskaista ovista. Auton suunnittelussa on panostettu melun ja tuulen suhinoiden minimoimiseen, tästä syystä myös tuulilasissa on kalvo joka estää äänten kantautumista ohjaamoon. Polttomoottorin ääni kantautuu ohjaamoon ainoastaan vasta lähes täyskaasulla, ja tuolloin moottori karjaiseekin erittäin komeasti. Ajamista hallitsee vaivattomuus, eikä mikään asia ärsytä. Camrylla ajaminen on erittäin nautittava kokemus!

Ajoin autolla kaksi päivää, ja ajotietokoneen näyttämä kulutuslukema oli 4,5 litraa sadalle kilometrille. Lukeman pienuuteen vaikuttaa tietysti se, että suurin osa ajosta oli kaupunkiajoa ja lisäksi minulla on kokemusta kuinka Toyotan hybrideillä pystyy pihistelemään tehokkaasti. Camryn tehoon nähden tuo on naurettavan pieni lukema, kun otetaan huomioon että kiihdyttelin autolla melko reilusti pelkän nautinnon takia. Edellisen sukupolven hybrideissä ajotietokone vetää kotiinpäin noin 0,3 litraa, eli tämän verran voi lisätä ajotietokoneen näyttämään saadakseen selville todellisen kulutuslukeman. Camryn kohdalla en testannut ajotietokoneen näyttämän eroa todelliseen kulutukseen. Manuaalin mukaan WLTP-mittauksen mukainen keskikulutus on 5,3-5,5l/100km.

Loppuyhteenvetona sanottakoon, että Camry teki minuun vaikutuksen. Auto on takuulla parasta mitä normaalin ”itselataavan” hybriditekniikan puitteissa voi tällä hetkellä saada keskihintaisten autojen luokassa. Auto tarjoaa hienon paketin jossa on riittävästi tehoa yhdistettynä pieneen kulutukseen. Oikeastaan suurin seikka, miksi en voisi kuvitella itseäni Camryn omistajaksi on latausmahdollisuuden puuttuminen. Mikäli autolla pääsisi vähintään 60km pelkän sähkömoottorin turvin, voisin luvata että lähitulevaisuudessa tallistani löytyisi tämä auto(Kunhan joku on ensin ajanut pois ne kaikkein kalleimmat kilometrit). Hinnat alkaen eli Active-varustetason malli irtoaa tällä hetkellä Juhan Autosta hintaan 40 249€.

Akio Toyoda, jos luet tämän niin pyydän: Tee Camrystä myyntiin myös ladattava malli. 🙂




Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *