Korona-pandemian suurimmat häviäjät tulevat olemaan lentoyhtiöt. Ne kokivat koronan vaikutukset ensimmäisinä, ja todennäköisesti ne myös palautuvat kriisistä viimeisinä. Jotta lentomatkustamisessa päästäisiin jälleen viime vuoden tasolle, tulisi ihmisten luottamuksen matkustamisen turvallisuuteen palata. Finnair arvioi tulosjulkistuksensa yhteydessä tämän vievän aikaa noin 2-3 vuotta.
Finnair, kuten muutkin lentoyhtiöt tekevät tällä hetkellä tappiota lentokoneiden ollessa parkissa. Edes taloudellisesti kaikkein vahvimmilla lentoyhtiöillä ei näissä olosuhteissa tule olemaan helppoa. Erittäin heikosti puolestaan menee niillä, joiden talous on ollut retuperällä jo ennen korona-kriisiä. Tällainen yhtiö on myös Norwegian.
Norwegian ilmoitti, että sen lennoista 95 prosenttia on peruttu ja 80 prosenttia henkilöstöstä on lomautettuna. Norwegianilla on tällä hetkellä lentotoiminnassa on vain seitsemän lentokonetta ja nekin operoivat ainoastaan Norjan sisäisiä reittejä. Kansainvälisten reittien odotetaan palaavan ohjelmaan vasta ensi vuoden alkupuoliskolla. Tämä saa meidät punaisen luottokortin käyttäjät pohtimaan, onko lentopisteiden keräämisessä enää mitään järkeä?
Tilanne on vakava, mutta hyvin oletettavasti Norjan valtio rientää hätiin pelastamaan kansallisen lentoyhtiönsä. Ennen vappua saadaan myös tieto siitä, suostuvatko velkojat muuttamaan saatavansa Norwegianin osakkeiksi. Tällöin vanhojen osakkeenomistajien omistus laimenee vain viiteen prosenttiin. Huono asia vanhoille osakkeenomistajlle, mutta hyvä asia meille lentopisteiden metsästäjille.
Oma veikkaukseni on, että vauraan valtion tukemana Norwegian selviää tästä kriisistä ja pitkäjänteinen punaisen luottokortin käyttäjä tulee hyötymään tilanteesta. En usko Norwegianin selviytyessään lakkauttavan Cashpoint-järjestelmää, sillä se on hyvä houkutin kannustamaan ihmisiä takaisin matkailun pariin. Näin ollen Cashpointit tuovat välillisesti hyvää myös Norwegianin laariin.
Itseasiassa pandemian vuoksi peruuntuneiden lentojen varalle Norwegian antoi vaihtoehdoksi matkan hyvitystä Cashpoint-pisteinä jolloin sai lisäksi 20% bonuspisteitä päälle. Tällä yhtiö viesti paitsi välittömästä rahantarpeesta, myös siitä että Cashpoint-järjestelmä ja vanhat lentopisteet voi käyttää myöhemmin.
Cashpoint-pisteillä on vanhenemispäivä joka on noin kaksi vuotta. Vielä ei ole tiedotettu tuleeko tähän muutoksia, sillä ainakaan tällä hetkellä pisteitä ei ole mahdollista käyttää mihinkään, ellei sitten päätä lähteä kiertämään Norjaa lentäen. Luonnollisesti odotan, että pisteiden voimassaoloa jatketaan ainakin siihen saakka, jolloin niiden käyttäminen olisi taas mahdollista ja realistista.
Sijoittajien ja punaisen luottokortin käyttäjien on hyvä muistaa, että lentoyhtiö Norwegian ja Bank Norwegian ovat eri yhtiöitä. Näin ollen lentoyhtiön ollessa vaikeuksissa tällä ei ole vaikutuksia Bank Norwegianiin. Viime vuoden lopulla muun muassa Sampo osti osuuden Bank Norwegianin emoyhtiöstä.
Olisi kyllä asiakkaiden kannalta hyvä, jos Cash Pointsien voimassaoloaikaa venytettäisiin korona-kriisin takia. Itsellänkin on pisteitä vanhentumassa tämän vuoden aikana, eikä ole paljon lentoja ostettavana. Sinänsä vuosimaksuton luottokortti on edelleen kätevä olla olemassa, mutta jos kerätyt pisteet haihtuvat savuna ilmaan, niin uskon, että sillä on myös asiakkaisiin vaikutusta ainakin lentomatkustamisen osalta. Norwegianin huono tilanne on myös asiakkaille riski, joka varmasti vie lentoasiakkaita vakaammille yhtiöille. Matkustaminen halutaan pelata yleensä varman päälle, joten jos ostaa kauan odotetun lentolipun, niin useimmat eivät siedä sitä riskiä, että lentoa ei välttämättä tulla lentämään. Monet ovat siis valmiita maksamaan korkeamman hinnan esimerkiksi Finnairin lentolipusta, koska Finski kyllä lentää ja selviää tästä kriisistä.