Neste ja MY diesel

Kuten jotkut ehkä muistavatkin, olen vihreän autoilun ystävä ja koeajoillani ovat tulleet tutuiksi niin täyssähköauto Tesla Model S kuin pistokehybridi Opel Amperakin. Tällä hetkellä omat satunnaiset ajeluni hoituvat luotettavalla Toyotan hybridiautolla. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että perehtyisin tarkemmin Nesteen lanseeraamaan vihreään MY diesel-polttoaineeseen. Tänään törmäsin Iltalehdessä MY dieselistä tehtyyn juttuun, joka oli kirjoitettu niin provosoivasti etten voinut enää olla ottamatta asiaan kantaa. Iltalehden kirjoitukseen voit tutustua tästä: ”Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!

Tesla Model S.

Heti jutun otsikosta voi huomata, Nesteen MY dieselillä luvataan taitettavan matkaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla. Insinööriaivoni miettivät välittömästi, että Nesteen täytyy kyetä jalostamaan biodieselinsä hyvin pienellä energiamäärällä sekä logistiikan ensinnäkin raaka-aineista jalostukseen sekä jalostamoilta dieselpumpulle täytyy toimia tehokkaasti jotta tähän päästään. Kaiken lisäksi tankattuaan dieselautonsa MY dieselillä tulisi auton pakoputkesta tulla lähinnä vettä, jotta päästöt eivät karkaa sähköautoilua suuremmiksi.

Mutta voihan turkanen, luettaessa tekstiä pidemmälle selviää jutun varsinainen juoni: ”Nesteen oman ilmoituksen mukaan sen tuottaman uusiutuvan dieselin raaka-aineiden keräykseen ja polttoaineen jalostukseen tarvitaan 12 grammaa hiilidioksidia diesel-autolla ajettua kilometriä kohti. Tämä on alle puolet sähköauton päästöstä.” Kyseessä onkin siis vain se päästö, joka aiheutuu MY dieselin valmistuksesta. On kokonaan eri asia, millainen päästövaikutus MY dieselillä on kokonaisuudessaan kun se tämän prosessin jälkeen vielä toimitetaan pumpuille sekä palaa auton moottorissa. Onneksi kokonaispäästöjä on avattu tekstissä seuraavasti:”Hiilidioksidia kyllä tupruaa pakoputken päästä vielä uusiutuvalla tankkaamisen jälkeenkin, mutta niin sitä tulee jokaisen hengityksestäkin.” Kyllä, asia todellakin sivuutettiin tällä toteamuksella.

Suurin päästö polttomoottoriautossa aiheutuu nimenomaan silloin, kun polttoaine poltetaan auton moottorissa. Nämäkin laskelmat olisi pitänyt ehdottomasti ottaa huomioon kirjoituksessa. Nyt satunnaiselle lukijalle jää sellainen kuva, että MY dieselillä ajaminen olisi sähköautoilua puhtaampaa, mitä se ei todellisuudessa ole. Polttomoottorin hyötysuhde on merkittävästi sähköauton hyötysuhdetta heikompi, joten tässä prosessissa energiaa palaa harakoille sekä aiheutuu terveydelle haitallisia lähipäästöjä. Näistä päästöistä pyritään suurimmissa kaupungeissa pääsemään kokonaan eroon. Juuri eilen uutisoitiin, kuinka polttomoottoriautot kielletään Amsterdamissa vuoteen 2030 mennessä. Jos Nesteen MY diesel on niin puhdasta valmistaa kuin yhtiön omat laskelmat osoittavat, se kannattaisi ehdottomasti sähköautojen yleistyessä polttaa suoraan voimaloissa ja käyttää sähkön tuotantoon. Näin ollen suurempi osa energiasta tulisi hyötykäyttöön liikenteessä ja vältyttäisiin lähipäästöiltä taajamissa.

Neste mainostaa My dieselin tehtävän kokonaan jätteistä ja tähteistä. Jos asiaa tutkii pintaa syvemmältä, käy nopeasti selväksi että polttoaineen valmistukseen käytetään niinsanottua PFAD-tislettä joka erotellaan palmuöljyn jalostusprosessissa. Esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa, Isossa-Britanniassa ja Ranskassa PFAD tulkitaan sivutuotteeksi, eli ne eivät hyväksy palmuöljytislettä jätteeksi. Nesteen mukaan PFAD:n ollessa ei-toivottu palmuöljyjalostuksen lopputuote, sen käyttö ei ohjaa palmuöljytuotantoa tai öljypalmun viljelyn kasvattamista eikä näin ollen myöskään kiihdytä metsäkatoa. Koska sillä on markkinat ja arvo, nostaa se kuitenkin palmuöljyjalostuksen kannattavuutta.

Lopputulemana voidaan pitää, että Iltalehden kirjoituksen otsikko oli joko klikkien kalastelua, tai kirjoitettu ilman tarkempia laskelmia. On myös toki mahdollista, että se on kirjoitettu vailla ymmärrystä päästöjen syntymisen kokonaisketjusta. Jos halutaan vertailla biopolttoaineita käyttävän polttomoottoriauton ja sähköautojen ympäristövaikutuksia keskenään, laskelmat menevät kieltämättä monimutkaisiksi. Laskuissa otetaan harvoin huomioon esimerkiksi logistisia päästöjä joita koituu raaka-aineiden ja jalosteiden kuljettamisesta ympäri maailmaa sekä lopulta jalostuksesta jakelupisteisiin asti. Sähköautojen akkujen valmistuksesta koituvista päästöistä taas on monenlaista erilaista laskelmaa. Yhtä kaikki, on hienoa että biopolttoaineet tekevät tuloaan ja syrjäyttävät hiljalleen fossiiliset polttoaineet. Näitä tullaan tarvitsemaan myös henkilöliikenteessä siirtymävaiheessa kohti puhtaampia tekniikoita.




2 thoughts on “Neste ja MY diesel

  1. Esko Reply

    Ei se sähkökään pistorasiasta tule. Voi ajatella että ostaa vesisähköä, mutta jos käytät vesisähkön niin joku käyttää vastaavasti sen hiilellä tuotetun sähkön. Mielestäni sähkön päästöt pitäisi ajatella vähintään keskiarvona.

    Uusiutuvassa polttoainetta käytettäessä se on suoraan pois maaöljyn kulutuksesta. Ja Nesteen biopolttoaine kun tehdään 100% jätteistä ja tähteistä niin CO2-päästöt on todella pienet, päästöt jopa vain 10% verrattuna fossiiliseen. Uusiutuva MY-diesel palaa erittäin puhtaasti joten kevyemmät lähipäästöt.

    Itsellä jos olisi diesel auto niin tankkaisin pelkästään Nesteen MY-dieseliä. On puhtaampaa ainetta, ympäristöystävällistä ja hinta kuitenkin melkein sama.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *